Varför då inte bara köpa ett hus/radhus istället?
Precis men de kostar mycket i Malmö!
Så är det nog. Men då kan du iaf få ett lån med säkerhet.
Jag har svårt att tro att jag får lån till insatsen och sedan till ett hus för flera miljoner, SÅ bra lön har jag inte. Därav min fundering på kolonihus i närområdet.
Jag kanske kan köpa en husbil istället…
Handpenning ska ju vara 15% men sedan handlar det ju om KALPen och naturligtvis vilket hus du tittar på och var det ligger.
Är du beredd att vara lite mer flexibel kring skick och läge händer det mer. Men tänker du ett nybyggt radhus eller villa inne i Malmö, då blir det extra svårt såklart.
Alla som bor i hus har gjort dessa överväganden. Är det värt att pendla en bit? Är det värt att byta jobb? Lever man i en relation kanske man ska slå sina påsar ihop? Kanske ska man titta på att hyra en våning i ett hus eller ett Attefallhus där trädgård ingår?
Hur gulligt är inte detta t ex?:
Vettig Malmöpendling, uppvuxen trädgård, grannar nära så man bor inte på en åker etc.
300k handpenning och 1,7M i lån skulle placera lånet på under 4,5 x årsinkomsten för en vanlig lön.
Ca 6400:- i månaden före ränteavdrag, ca 4500:- i månaden efter avdrag. Då kan man kanske även lösa blancolån till resterande handpenning då jag misstänker att hyran idag inte är superlåg heller.
(Se det som tankespjärn för att förverkliga en dröm.)
Nja, banken lånar ju ut även till sommarstugor där man inte bor permanent.
Skillnaden är att banken inte får någon pant direkt i låneobjektet. En fastighet eller bostadsrätt kan man sälja exekutivt via Kronofogden.
Detta är betydligt mycket svårare med en kolonilott. Låntagaren kan när som helst göra sig av med den.
Stämmer såklart. Jag som var lite slarvig när jag skrev och tänkte ![]()
Det är såklart ägande av fastigheten som är det avgörande för banken som vill ha panten. Inte hur mycket man bor där per år.
Det är väl inte heller hela sanningen då, som nämnts indirekt, att det går bra att få låna till hus som står på ofri grund (dvs med tomträtt). Men sådana kan man ju få pantbrev på tydligen.
Det är skillnad på ofri grund och tomträtt. Står ett hus på ofri grund kan du inte få lagfart och inte ta ut panbrev. De flesta kolonilotter har det så. Vem som helst kan äga tomten.
En tomträtt innebär att Kommunen (ingen annan) äger tomten, men du kan ändå få lagfart och ta ut pantbrev. Som tomträttsägare betalar du en tomträttsavgäld varje år till Kommunen som är avdragsgill på samma sätt som ränta. (Kruxet för Brf är de inte får någon skatteffekt på tomträttsavgälden).
Från början var det troligen tänkt att detta skulle hjälpa vanligt folk till billiga tomter. Numera verkar de mest vara en mjölkkossa för komuner med dålig ekonomi.
Hej, ambitiösa förslag och kalkyler, tack för det och övrig pepp här på tråden, uppskattas!
Jag sitter dock fast här över ett antal år, är inte flexibel av olika anledningar och kan inte flytta på mig. Tyckte jag hade funderat ut det så bra med kolonihus i närområdet… men jag får tänka om och hitta andra möjligheter.