Hittat gammalt AF-konto, vad ska jag göra?

Stämmer det verkligen?

Nu kapar jag tråden lite med mina egna problem, men lite samma problematik. I våras “hittade” jag några konton bl.a. af-konto med aktier från gud vet när samt några fonder. Sedan upptäckten har jag velat och velat om hur jag ska göra så allt sitter där det sitter. Det är gamla grejer, förmodligen ärvda aktier. Det är Investor, HM och Ratos. HM och Ratos vet jag ingen historia om, inte hur de ökat, men Investor har i nuläget ökat över 500 %. Om nån vet hur man borde göra så tar jag gärna råd…

Hej Lotta,

Hur länge har du tänkt behålla dessa pengar investerade? :blush:

Oftast är det värt att flytta pengarna till ett ISK och investera där, men det kräver en lite längre tidshorisont för det.

Hej Robin och tack för svar!

Jaa, alltså jag tänker väl att pengarna ska fortsätta vara investerade tills vidare, typ. Hehe, jag har inget särskilt mål just nu, de är tänkta att vara en del av min fortsätta investering överlag. Målet när jag tänker efter är ju att de ska generera avkastning. Men vad 17 gör man; säljer, behåller en del till skatt? Hur mkt isf - tänker man schablon då och ska skriva detta på en k4, eller vad de heter? Och i vilka fall lönar det sig att ha dem sitta kvar på af? Många frågor - de gör att jag fastnar… och sitter fast med tveksamma HM och fonder som jag egentligen inte skulle valt.

Om det ändå är en ganska lång tidshorisont, som jag tycker det låter som, så hade jag nog sålt och fört över detta till ett ISK, förutom 30% av vinsten som jag hade satt på ett sparkonto för framtida vinst.

De tillgångarna som har mer än 400% i vinst är det värt att använda schablonmetoden när väl deklarationen kommer, resten blir 30% skatt på vinsten.

Sedan för att investera dessa igen så hade jag sagt att du bör lägga upp en plan för vad pengarna ska vara till och om hur länge för att sedan kunna välja hur du vill ha dessa investerade.
Kolla in avsnittet om “Fyra-Hinkar-Strategin” för att få lite tankar om hur du kan lägga upp din ekonomi! :slight_smile:

1 gillning

Tack igen Robin!

Jag får fundera vidare. Har lite koll på 4-hinkarstänket.

Det kniviga är att jag inte vet vinsten på två av aktierna, det syns liksom inte. Det är bara på Investor-aktien som man ser ursprungsbeloppet och ökningen i procent. Så därav en del rådvillhet. Jag har dragit mig för att kontakta banken innan jag har en idé om vad jag ska göra. Annars kommer de lura på mig nåt jag inte vill.

Jag fattar fortfarande inte riktigt det där med när det kan löna sig att ha kvar grejerna på AF-konto? Är det när de suttit riktigt länge - för isf vill jag nog ha kvar Investor och eventuellt Ratos, men kanske sälja av Sverige blandfond och HM.

Det sitter en post på nära 50k i emerging markets också - om jag säljer av den, sparar vinstskatt och flyttar till Lysa ist? Sverigefonden och EM-fonden har inte suttit så länge, sedan 2012. Vill egentligen ha loss lite till guld också…

Usch, jag kan inte bestämma mig :pleading_face:

Om det inte går att hitta kostnaden vid köp så kommer det att bli schablonmetoden när du väl säljer.

Tänker du kontakta dom för att ta reda på vinsten eller placeringstips?
Placeringstips skulle jag säga att du kan skippa direkt, du får mer och bättre hjälp via personer här på forumet :slightly_smiling_face:

Jan skapade en kalkylator som man kan räkna ut om de är värt eller ej att behålla på AF, men den ligger tyvärr nere just nu😢
Annars hade den varit en bra hjälp!

Jag hade strukturerat upp det så att jag själv är nöjd med fonderna/aktierna så som jag vill ha det, blir det inte de är exakt bästa ekonomiska så kanske det får vara? Bättre att få koll på det och känna en långsiktig i mina ögon.
Att just få koll och känna att man vet vad man har hjälper en väldigt mycket!:slightly_smiling_face:

Jag behöver kontakta banken för att kunna ändra på fonderna samt försöka ta reda på ursprungsvärdet på aktierna. Risken är väl att de inte kan svara :woman_shrugging:

@janbolmeson får man fråga hur det går med den där kalkylatorn, är den på service? Kommer den komma i tjänst igen, tro? I need it :grin: för att få hjälp att komma ur ett träsk med aktier som är gamla som gatan…

1 gillning