Jag betalade nyligen min senaste faktura för min årsavgift för arrende och medlemsavgift för min kolonilott.
Men nu har det framkommit att den nya mätningen av lotternas storlek har ändrat våra kvm. Så det verkar som föreningen gjort fel, de skulle skrivit om alla kontrakt och sen justerat fakturan först om ett år. Om jag förstår det rätt.
Jag fick en minskning på 7kvm för min lott, vilket ”bara” sänker arrendekostnaden. Men för vissa i föreningen så har det diffat 50-100kvm och vissa har hamnat i en lägre nivå av lott. Vilket indirekt gör att många har fuskbyggen, då byggreglerna skiljer sig mellan olika stora lotter. Så det är lite kaos i vår FB grupp.
Nu pratas det om att bestrida fakturan, då den sändes ut på fel grunder. Men hur gör man?
Ska tilläggas att jag är sjukt trött på mer administration och logistik, så vad händer om jag inte gör något?
Känns konstigt att bestrida en sänkning av avgiften, men förstår mina grannar som hamnat i knipa. Så alla tips tas tacksamt emot.
Vem arrenderar ni av? Kommun? Eller äger föreningen lotterna och upplåter med arrende? Jag skulle säga att ni behöver se vad som står i era avtal. Börja med att kika vad som står där. Beträffande de som ”byggt fel” är det enligt föreningens stadgar eller finns det någon detaljplan eller stadsplan eller liknade som debuggable ”fel” enligt?
Lite svårt att hjälpa när man inte vet alla förutsättningar.
Jag skulle nog i ditt fall betala och sen om du vill hjälpa dom andra där de anser att fakturan är fel så kan du ju göra det. Man skriver helt sonika att man bestrider fakturan och på vilka grunder, skriftligt för bevisfrågan. Det finns bra guide på Konsumentverkets hemsida.
Föreningen vi arrenderar marken av har ett avtal med kommunen.
Som jag förstått det så ligger vårt område under lite hårdare byggregler än andra koloniområden i kommunen. Troligen på grund av närhet till ett kulturområde och naturskyddsområde. Rent krasst så får man inte ha en stuga på de minsta lotterna.
Men i detta fall, när jag redan betalt fakturan och felaktigheterna kom fram igår. Så bör det väl vara föreningen som bör återkalla fakturorna, eller komplettera med en minifaktura för skillnaden mellan fakturan och vad som står i mitt kontrakt?
Sen se till att allas kontrakt skrivs om och sen justera avgiften i efterhand. Vi är cirka 400 medlemmar, så det är ett ganska pinsamt och arbetsamt fel de gjort.
Sen kommer troligen flera kräva redogörelse för hur de mätt. Jag får se vad som händer, men mailar nog ordföranden och ser hur planen ser ut.
Ah, struligt. Aldrig ska det bara vara enkelt jag tänker att om det är särskilda regler med kultur/naturreservat mm så kan det finnas specifika föreskrifter kopplade till det. Plan- och bygglagen är annars en ganska tillåtande lagstiftning och om de felbyggda byggnaderna stått längre än 10 år så händer egentligen ingen då de är preskriberade dock uppstår ju problem om det skulle brinna ner eller om de söker lov för annan åtgärd. Men mycket om och men…
men avvakta och se vad som händer, som jag tolkar det har ju felet uppstått mellan föreningen och kommunen. Men kolonilotterna bör ju alla rimligen ligga inom samma fastighet och vad är det då som föranlett mätningen? Och vem har gjort den och är den tillförlitlig? Som sagt finns det otroligt många om och men här skulle nog ändå säga att de bästa ledtrådarna till vad som gäller finns i avtalen dels mellan föreningen och medlemmarna men även mellan kommunen och föreningen.
Tror det är föreningen i samarbete med okänt företag. Har mailat föreningen och frågat.
Byggreglerna är om jag får gissa framtagna i samarbete med kommunen i början på 1940-talet när området blev koloniområde. Då låg det ett par km utanför stadsgränsen, nu ligger det med nyare stadsdelar på två sidor och naturreservat på ett och kulturområde på den sista.
Bygglov får ansökas hos kommunen av den som arrenderar, för viss byggnation. För enklare räcker ok från föreningen.
Har mailat föreningen och frågat om hur de kommer lösa frågorna kring de ogiltiga fakturorna, hur de kommer göra kring nya kontrakt och fakturor och om de kan klargöra hur de mätt och med hjälp av vilket företag.
Troligen vill alla i föreningen ha svar på detta. Men ledningen verkar missat vissa regler, så de kanske inte kan svara än.
Men om en lott innan kontrollmätningen var x kvm och hade rätt mått för en stuga. Kan nu fått sin lott minskad med x kvm och därmed är stugan ett svartbygge. Både enligt föreningen och kommunen.
Troligen tvångsrivs inte stugan, men säg att den får skador och måste rivas. Då får en ny inte byggas upp och lotten kan förlora en stor del av sitt värde och ägaren en fastighet.
Finns en ganska lång lista med höjdregler, materialval, max yta, färger, osv. Vissa regler skiljer sig åt beroende på lottens storlek.
Personligen tycker jag systemet är lite förlegat på vissa områden och borde vara generösare, framför allt när det gäller byggnation på små lotter. Men kanske att kommunen vill ha så lite logistik som möjligt kring de enskilda lotterna och låter regler ligga kvar.
Men då är vi tillbaka i min fråga. Vem gjorde mätningen?
Om föreningen mätt så har det ju egentligen inget med vad kommunen anser storleken är att göra. Jag tror måste börja med att förstå vilken storlek för respektive lott som respektive organisation anser är den rätta.
Inte alls säkert ifall kommunen inte anser att lotten ändrat storlek. Om föreningen mätt för sin egen del så har ju inte lotterna enligt kommunen ändrat storlek.
Vem har satt vilka regler? Du behöver hålla isär föreningens regler och kommunens. Olika organisationer och kanske numera även olika storlekar på samma lott.
Du måste börja ta reda på vem som sagt vad och som anser vad. Du verkar blanda ihop olika saker så det blir rörigt.
Som jag skrev, så vet jag inte vem föreningen samarbetat med när det gäller mätningen. Inväntar svar från föreningen.
På föreningens hemsida står listan med byggregler, där står det när föreningen behöver godkänna och när kommunen behöver godkänna bygglov. Båda är involverade i byggreglerna, som det verkar.
Kommunen hyr eller arrenderar ut marken till föreningen, föreningen arrenderar i sin tur ut enskilda lotter till oss medlemmar.
Vi medlemmar saknar insyn i hur kontraktet ser ut mellan föreningen och kommunen. Men jag gissar att när kommunen började samarbeta med föreningen i början på 1940-talet så lades stadgar upp. Men jag gissar bara, för information kring det avtalet ligger inte på hemsidan.
Jag avvaktar och ser vad föreningen säger. Men troligen har de direktiv från kommunen, för reglerna är lite väl specifika för att vara ”hittepå”.
Men främst gäller det att klarlägga vad de behöver fixa gentemot oss som medlemmar i frågan om mätning, kontrakt och fakturor. Tror inte kommunen varit inblandad, de borde kunna mäta bättre än som gjorts.
Men hoppas föreningen kan reda ut det på ett vettigt sätt. Men kanske att de får mäta om allt igen och börja om från början, så medlemmarna informeras tydligt, kontrakten skrivs om efter mätningen och sen fakturera rätt summa nästa vår. Känns lite som flera steg hoppats över.
Jag är ju glad om min lott blir något mindre, då det bara sänker avgiften. Men för andra så är det värre om avgiften höjs eller lotten förlorar värde. Vissa har köpt sina lotter för höga belopp.