Ramlade över denna nyss som flygit under i alla fall min radar. Tänkte den kan vara bra att ha som en del i utdelningsportfölj. Verkar fungera som en REIT fast på svenska villkor och delar ut i SEK:
Jag hittade Cibus under slutet på 2020 och det är idag mitt näst största aktieinnehav. Gillar tanken av att få utdelningen månadsvis, den återinvesteras alltid i mer Cibus aktier
tack @Calle_Man - trevligt att få utdelning per månad. Intressant koncept då det som sagt “efterapar” REIT (USA/Tyskland bl. annat) som man annars kan ha men då åker man på valutaväxling etc.
Har också “som smakprov”. Ett av mina minsta innehav, typ 90st.
Funderar på att byta ut den alternativt köpa mer.
Ett för litet innehav som skapar för mycket arbete (följa upp, notera utdelning etc.) i relation till sin storlek.
Finns det fler i Norden med liknande koncept (månadsutdelning och enbart fastigheter)? Annars måste man ju till åtminstone Tyskland eller USA för att hitta REIT-koncept… (eller investera i ETF:ar med REITs som grundlag). Då blir det strax mindre attraktivt om man åker på växelavgift och så.
Här är en lista på månadsutdelare som jag har i mitt innehav. Detta är ingen köprekommendation och jag kan inte heller rekommendera att välja ett bolag baserat på utedelningsfrekvens. Det finns viktigare saker att tillmäta betydelse.
Själv känner jag inte till fler nordiska eller europeiska aktier mer än de som nämnts i tråden som har månadsvis utdelning.
Gillar man REIT’s så finns det ett tyskt fastighetsbolag, Hamborner REIT, med DA på drygt 6%.
Egentligen finns det väl bara ett två svenska aktier som har månadsutdelning: SBB B och Cibus. Båda två är helt okej att äga, SBB är dock mycket mer volatil jämfört med Cibus. Men båda två är helt okej och utgör ungefär 30% av min utdelningsportfölj.
Jag har en ganska bred portfölj som jag anser är stabila utdelare eller åtminstone bedöms vara trovärdiga i mina ögon att fortsätta ha utdelning en längre period framåt. Vid sidan om detta sparar jag också i fonder och där kör jag ungefär samma koncept som RikaTillsammans-portföljen men har också slängt in 25% i Aktiespararna Direktavkastning B som har utdelning en gång om året. Förra året var utdelningen 9,21 kr/fondandel vilket jag också tycker är najs. Alla mina utdelningar går rakt in i portföljen igen så utdelningarna växer varje år.
Dessa utgör min utdelningsportfölj och vid sidan om har jag lite andra aktier också som inte ger utdelning. Men utdelningsaktierna står nog för ungefär 85% av min aktieportföljs totala värde.
@shield - Tack för input. Håller med om att månadsutdelning inte ska vara första kriterie att haka upp sig på. Jag byggde en liten portfölj inspirerad av REITs blandad med räntor, utvecklingsmarknader, svenska index och globalindex, så jag ville ha så nära “domestic REIT” som möjligt - där verkar Cibus som en bra kandidat samt möjligen SBB som nu också @Xiao nämnt - tack till dig också, Sebastian!
Kanske blir ett split 50/50 Cibus och SBB på fastighetsdelen