För en ny investerare rekommenderas här att lyssna på avsnitt 99 för att få en första förståelse ur ett mer vetenskapligt perspektiv när det gäller investeringar.
Att välja egna aktier och slå marknaden är svårt. Därav indexfonder. Strategin som lyfts har presterat i linje med marknaden, men med troligen högre risk (beroende på hur man väljer att mäta risk) då du diversifierar dig avsevärt mindre. Utöver detta så tillkommer risker i implementerering, både känslomässiga och praktiska.
Jag själv har ca 70-80% av totalt kapital placerat i indexfonder eller indexliknande produkter. Först när denna bas är på plats investerar jag i enskilda bolag.
Resten används för att investera i enskilda bolag. Men jag vill vara väldigt tydlig med att det inte är via strategin “utdelningsinvestering”. Det är, i min mening, inte en särskilt bra strategi helt enkelt. Analys av ett bolag kan inte koncentreras ned till endast fokus på en potentiell utdelning / direktavkastning. Det är inte en avkastningsfaktor ur ett vetenskapligt perspektiv och det är, ur ett värdeinvesterings-perspektiv relativt ointressant annat än en liten krockkudde i tuffare tider. Och denna krockkudde löser inte alltid ut, se antalet indragna utdelningar under finanskrisen 2008 samt CoVid 2020.
Vill du lära dig mer om indexinvesteringar så finns extremt mycket duktiga personer här på forumet, samt hela RikaTillsammans Podcast.
Vill du lära dig mer om aktieinvesteringar så kan jag försöka vara behjälplig med bra, väl förankrade källor
Nu känner jag inte till vad ”income factory”-mentaliteten definieras som, men ställer mig mycket tveksam till att man inte analyserar bolagen man investerar i så länge de har hög direktavkastning. Du måste ha missat något.
Tackar Andre, ska lyssna på avsnitt 99
Income factory trycker lite på att det kommer ta 10+ år innan dom stabila investeringarna med låg risk ger 7-10+% avkastning, men en lite ändrad menatlitet och ur man ser på investering och risk så kan man likställa risken och satsa på mer kortsiktig avkastning men fortfarande ha låg risk.
Men har inte läst boken utan bara lyssnat på några poddar och undrade om det fanns någon i detta forum som undersökt strategin och kunde väga in med reflektioner.
Tycker det låter som klassiskt, old-school investerande där man fokuserar på bolag med hög utdelning som man sedan själv återinvesterar istället för hoppas på att bolagen ska öka sina vinster och utdelningar med tiden, som är den mer populära utdelningsstrategin numera.
Det för tankarna till en tid när man som aktieinnehavare hämtade sina fysiska aktiebrev från bankfacket för att få sin utdelning utbetald av bankkassörskan, som man sedan återinvesterade i fler aktier i Investor eller Svenska Tobaks om den var tillräckligt stor för en hel börspost. För mellanskillnaden köpte man kanske en finare köttbit till helgen.
Helt klart en legitim investeringsstrategi som har beteendemässiga fördelar där man kan vända breda nedgångar till en fördel, så länge vinsterna hos bolagen man äger inte påverkas. Men det gäller att man kan hålla samtidigt som kompisen gjort 300% på senaste AI-aktien.
Strategin grundar sig väl att man ska placera majoriteten av portföljen i closed end funds och inte enskilda aktier? Som svensk småsparare går det ej längre att köpa closed end funds hos nätmäklararna som jag förstår det.
Det är inte bara closed end funds utan också rena avkastningsbolag, men mycket Amerikaner som advokerar så letar efter inspiration för svenska förhållanden.
Har börjat med en portfölj på test nu för att verifiera strategin, mest USA bolag.
Dock kul att se i kalendern att det kommer utdelning flera gånger i veckan över en månad.
Mentalt kul, nu ska det bara funka i längden också…