Någon som har koll på "Magic Formula"?

Halloj!

Jag har börjat köpa aktier enligt strategin Magic Formula (magiska formeln + momentum). Köper 5 aktier varannan månad och kommer efter ett år att sälja för att igen köpa 5 aktier. Totalt blir det 30 aktier per år som jag köper och säljer.
Det har gått ganska bra, men har bara gjort detta i några månader. Skriver inlägget för jag skulle vilja veta om fler har använt sig av denna strategi, och hur det gått för er.
Månadssparar också i detta:
Avanza Auto 6
Investor B
Latour B
Lundbergföretagen B
Industrivärden C
Lysa

Funderar på att börja månadsspara i Spiltan Aktiefond Investmentbolag, men kanske inte behövs?

Förklaring för strategin:
Investeringsstrategin ”The Magic Formula” är baserad på Joel Greenblatts "En liten bok som slår aktiemarknaden”. Formeln försöker hitta lågvärderade bolag med hög avkastning med hjälp av två nyckeltal.

1- Return on Capital(RoC) = EBIT / Investerad Kapital

2- Earnings Yield(EY) = EBIT / EV

Formeln sorterar först alla bolag med hög avkastning på Investerat kapital (RoC) och sedan den lägsta värderingen med hjälp av EBIT/EV-%.

Blir ju lite tårta på tårta eftersom bolagen ovan utgör rätt stor del av fonden. Så kanske välj antingen eller för att hålla det lite enkelt?

2 gillningar

Går det verkligen att köra Magic Formula fullt ut på svenska börsen?

Har inte allt färskt i minnet (snarare motsatsen), men är det inte lite andra regler och kriterier involverade också? Typ omsättning/bolagsstorlek e.tc.

Vad jag minns klarar sig formulan förvånansvärt bra på historiska data men det innebär ju tyvärr inte att den levererar i praktiken.

Fungerar tydligen även på svenska börsen.

Jag håller mig till global index :pray:t2:

2 gillningar

Momentum är intressant, men inget jag skulle satsa på, åtminstone inte efter en formel.

Menar du att jag lika gärna kan köra enbart på Lysa? Och skippa aktierna?

Som jag ser det fungerar det bra att använda sig av strategin på svenska börsen.
Använder mig av börsdata

Varför inte momentum? :smiling_face:

För att evidensen för att det är värt det i långa loppet är skakiga. Du tar s a s mycket högre risk med enskilda aktier än med fonder.

Joel Greenblatt och Magiska formeln var det som fick mig att våga börja med aktier på riktigt.

Höll på med det i 3 1/2 år innan jag gick vidare till andra strategier.
Under denna tid fungerade Magiska formeln oväntat bra och överlag var jag väldigt nöjd med resultatet.

Anledningen att jag gick vidare till annat är enbart för att jag började känna att jag ville vara mer involverad i besluten om köp och sälj, och kanske kunna få upp resultaten lite till.
Så en blandning av otålighet och girighet antar jag. :upside_down_face:

Men överlag har jag inget negativt att säga om den strategin. Vill man vara på börsen men inte så aktiv själv ser jag den som ett utmärkt alternativ. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Troligen bättre utfall med Lysa och säg en lekhink på ex Storebrand Multifactor, eller din strategi.

1 gillning

Dock är det ju bara investmentbolag som jag gått in i? Och lysa har väl inte utdelning?

Intressant att höra. Köpte du rakt av det företag som var bäst rankat utan att göra en egen bedöming? Nu har Nordic Papers varit högst rankat men då regeringen kommer snart att sloppa plastskatten på påsar tror jag Nordic Papers kan påverkas negativt av det.

Använde du momentum? Jag har köpt både via momentum och utan, dem med momentum har gått upp ca 35 % på 6 månader och dem utan momentum ligger på typ 5%, men det är för kort tid att göra en slutsats eftersom jag precis startat med strategin…

Är det utdelande aktier som ingår i en fond så går ju utdelningen in i fonden. Så det där med utdelning känns irrelevant som en del av strategin. Det verkar vara många som jagar utdelningar, men det är ju avkastningen som sådan som är intressant, inte exakt hur den sker.

Det finns ju fonder för investmentbolag också, men att enbart äga den typen av bolag är som sagt en stor risk, även om det såklart också kan gå jättebra. Jag kör inte Lysa, däremot kör jag Spiltans svenska investmentbolag, men inte mer än 10%.

Förstår inte riktigt varför du tycker det är en stor risk med att köra på investmentbolag som investor?

Och finns det någon speciell anledning till att du inte har Lysa?

Du lägger alla äggen i samma korg. Svårare är det ju inte. Om exempelvis Investor är “svaret på allt” så finns det ju ingen anledning att äga något annat än enbart den aktien.

Ja, och den påminner säkert om din anledning, jag vet att jag kommer att pilla lite då och då. Jag vill också ha en mer aggressiv fonddel än vad de rekommenderar mig. Detta för att jag tror att jag kan hantera det.

Jag kör helt utan räntefonder och med tung Sverigeövervikt sedan i höstas.

1 gillning

Ja, en snabbgoogling ger att det finns gott om hemsidor som tolkar strategin och som tycks köra den på svenska börsen. I princip lika många verkar också göra mindre modifieringar av den.

Något jag spontant tycker borde vara en stor risk med den ursprungliga strategin är att den i princip bara tar hänsyn till ren och skär data. Hur sålla bort de bolag med minst framtidsutsikter? Å andra sidan kanske det är just förmågan att endast se till siffrorna utan att lägga någon värdering i bolagen i övrigt som gör att strategin historiskt sett tycks ha fungerat, i den mån den faktiskt har gjort det.

Nyfiken på hur du själv implementerar momentum i strategin?

Det är ett spännande koncept, men inget jag personligen orkar med och speciellt har uthålligheten att genomföra.
Men vi har några medlemmar som följer denna strategin i sin lekhink bla @Andre_Granstrom.

2 gillningar

Ja, jag köpte utan egen bedömning och använde mig inte av momentum.

Det var först mot slutet jag fick upp ögonen för momentum också, men gjorde aldrig något eget försök med det.

Om du känner att det är något företag de säger att du ska köpa men du inte riktigt vill, var inte rädd för att göra en egen liten bedömning och ta nästa istället.

Man behöver även minst ett års “prövotid” med en strategi för att kunna utvärdera den ordentligt.

Kortfattat: känn dig inte 100 % låst till vad strategin säger, men gå inte ifrån den för mycket heller.

Det viktigaste är att du kan sova gott på nätterna. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Provat det tidigare i några år med ljummet resultat både för USA och Sverige. Slutade för

1. Jag tyckte det dök upp en hel del skitbolag som var billiga av goda skäl. Dvs de stod inför stora problem så aktien gick riktigt dåligt

2. Tyckte det blev för mycket pilleri med det och det kräver stor uthållighet att köra det regelbundet, månatligen, i ur och skur, trots att det kan gå riktigt dåligt perioder.

Sen är ju Magic Formula för mig mer av anti-momentum dvs man köper bolag som är billiga vilket oftast innebär att de gått dåligt dvs motsatsen till momentum.

Mina råd när jag ser din portfölj är nog att ringa in vilken del du ska ”leka” med för att testa olika strategier.

Sätt av 10% eller så av kapitalet i en separat ”hink” (konto) där du håller på med Magic Formula, momentum och enskilda aktier.

Låt resten köra ”enligt forskningen” med indexfonder, LYSA etc.

Då kan du också över tid se om din lek klår ”forskningen” eller inte.

Så gjorde jag för att sluta skada mitt kapital. Förlorat, om inte pengar, så åtminstone mycket avkastning som uteblivit då jag höll på med MF, teknisk analys, momentum mm.

Lycka till :grinning::+1:

2 gillningar