som @AnthonB skriver har jag en liknande portfölj, men med då en egenutvecklad kvantitativ strategi. Har fungerat bra hitills, slagit börsen 4 av 5 år som den varit igång
@JFB Sen är ju Magic Formula för mig mer av anti-momentum dvs man köper bolag som är billiga vilket oftast innebär att de gått dåligt dvs motsatsen till momentum.
Det stämmer, värde & momentum är normalt negativt korrelerat. Men du kan “stacka” faktorer på varandra, vilket historiskt förbättrat riskjusterade & absoluta avkastningen.
@Troca Något jag spontant tycker borde vara en stor risk med den ursprungliga strategin är att den i princip bara tar hänsyn till ren och skär data. Hur sålla bort de bolag med minst framtidsutsikter? Å andra sidan kanske det är just förmågan att endast se till siffrorna utan att lägga någon värdering i bolagen i övrigt som gör att strategin historiskt sett tycks ha fungerat, i den mån den faktiskt har gjort det.
Det är en stor del av strategin, att marknadsförväntningarna på bolagen är väldigt låga. Det går dock att hantera med lite smarta regler. För att undvika de totalt hopplösa fallen kan man exempelvis sätta krav på att bolaget ska gått med vinst senaste 5-7 åren, att omsättning & vinst ska ha växt senaste 5-7 åren, man kan exkludera bolag som inte “styr sitt öde”, såsom råvaru, material & energibolag. Man kan även screena fram en lista på säg 40 bolag, sen kolla konsensus-estimat 1-2 år framåt och exkludera bolagen som förväntas totalt haverera
Med det sagt, man kommer aldrig kunna helt få bort eventuella nitlotter. Det är inte pga slump, utan att du kan helt enkelt omöjligt sia om framtiden. Bolag tar dåliga beslut, politiker tar dåliga beslut, omvärldsfaktorer som inte går att påverka etc etc.
@Kristian_Hollas_Erik Jag ser ingen poäng i att månadsspara både i Avanza Auto & Lysa, de två portföljerna har väldigt snarlika metoder & det bör räcka med ett alternativ. Jag ser inte heller att månadssparande i både rena investmentbolag & en investmentbolagsfond ger något extra, utan bättre att välja ett av alternativen. Personligen har jag faktiskt valt att hålla min lilla investmentbolagsallokering till Kvartil Investmentbolag+ Calculus A. Jag höll på en del själv tidigare med att vikta efter substansrabatt, lönsamhet etc. Men den fonden sköter sånt krångel åt en, då de investerar i underliggande innehaven när det är premie, och direkt i investmentbolaget vid rabatt. De har dock högre avgift, så det gäller att tro att går att räkna hem detta genom strategin de kör.