Någon som har koll på "Magic Formula"?

som @AnthonB skriver har jag en liknande portfölj, men med då en egenutvecklad kvantitativ strategi. Har fungerat bra hitills, slagit börsen 4 av 5 år som den varit igång :slight_smile:

@JFB Sen är ju Magic Formula för mig mer av anti-momentum dvs man köper bolag som är billiga vilket oftast innebär att de gått dåligt dvs motsatsen till momentum.

Det stämmer, värde & momentum är normalt negativt korrelerat. Men du kan “stacka” faktorer på varandra, vilket historiskt förbättrat riskjusterade & absoluta avkastningen.

@Troca Något jag spontant tycker borde vara en stor risk med den ursprungliga strategin är att den i princip bara tar hänsyn till ren och skär data. Hur sålla bort de bolag med minst framtidsutsikter? Å andra sidan kanske det är just förmågan att endast se till siffrorna utan att lägga någon värdering i bolagen i övrigt som gör att strategin historiskt sett tycks ha fungerat, i den mån den faktiskt har gjort det.

Det är en stor del av strategin, att marknadsförväntningarna på bolagen är väldigt låga. Det går dock att hantera med lite smarta regler. För att undvika de totalt hopplösa fallen kan man exempelvis sätta krav på att bolaget ska gått med vinst senaste 5-7 åren, att omsättning & vinst ska ha växt senaste 5-7 åren, man kan exkludera bolag som inte “styr sitt öde”, såsom råvaru, material & energibolag. Man kan även screena fram en lista på säg 40 bolag, sen kolla konsensus-estimat 1-2 år framåt och exkludera bolagen som förväntas totalt haverera :slight_smile:

Med det sagt, man kommer aldrig kunna helt få bort eventuella nitlotter. Det är inte pga slump, utan att du kan helt enkelt omöjligt sia om framtiden. Bolag tar dåliga beslut, politiker tar dåliga beslut, omvärldsfaktorer som inte går att påverka etc etc.

@Kristian_Hollas_Erik Jag ser ingen poäng i att månadsspara både i Avanza Auto & Lysa, de två portföljerna har väldigt snarlika metoder & det bör räcka med ett alternativ. Jag ser inte heller att månadssparande i både rena investmentbolag & en investmentbolagsfond ger något extra, utan bättre att välja ett av alternativen. Personligen har jag faktiskt valt att hålla min lilla investmentbolagsallokering till Kvartil Investmentbolag+ Calculus A. Jag höll på en del själv tidigare med att vikta efter substansrabatt, lönsamhet etc. Men den fonden sköter sånt krångel åt en, då de investerar i underliggande innehaven när det är premie, och direkt i investmentbolaget vid rabatt. De har dock högre avgift, så det gäller att tro att går att räkna hem detta genom strategin de kör.

3 gillningar

Uppskattar din input!

Den uppenbara risken när man börjar skruva på formulan är (såklart) att man egentligen inte längre följer den. Vi tror oss kunna hitta något än bättre. Så kan det säkert vara, men har man inga tydliga regler uppsatta för hur och när det ska skruvas på diverse olika parametrar tillkommer onekligen ett rejält mått av godtycklighet i det hela. Jag kan tänka mig att alla de exempel du tar upp på förbättringar absolut kan vara just sådana. Någon med välutvecklat sinne för bolagsanalys och marknadsteori likt du själv klarar sig gissningsvis bättre än någon som ska försöka sig på bolagsvärdering för första gången. Och ju längre ifrån ursprungskonceptet man kommer desto mer börjar det i stället likna traditionell bolagsvärdering. Positivt eller negativt? Vad bör det skruvas på och hur mycket? Inte helt lätt detta :slightly_smiling_face:

Man skulle så klart helt enkelt kunna använda MF-listan som utgångspunkt om man vill ta mer egna köp/sälj-beslut, men då kanske det inte längre är en tydlig kvantifierbar strategi utan mer ett screeningverktyg för att hitta uppslag på bolag att investera i…

I börsdata kan man lägga till magic formula + momentum så behöver inte scanna fram dem själv :slight_smile:

1 gillning

Tack för förklaringen.

Då kanske jag gör som många andra här och bara kör på Lysa för enkelhetens skull :slight_smile:

Nej jag menade bara att det verkar onödigt att både månadsspara i Investor/Latour/Lundberg/Industrivärden och samtidigt köpa fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag eftersom det är nästan samma sak. Men vill du ha svenska investmentbolag så är ju båda varianterna helt ok.

Skulle du kunna förklara din strategi? Använder du dig av Börsdata?

Jag har ett whitepaper på min Patreon där det går att följa strategin, men i korta drag handlar det om att kvantifiera en sund investeringsprocess, samtidigt som man vilar mot existerande faktor-forskning. Inkorperar Värde, Kvalitet & Momentum, tillsammans då med en del “korrigerande” åtgärder såsom återköp, tillväxt, balansräkning, kassaflödes-differenser, blankning, insynshandel etc.

Noterade att det fanns en portfölj på Kiwi som hette Magic Formula. Är det du? :slight_smile: Om inte, så kanske du ska kika på den? Ska i alla fall bli intressant att följa.

Såg även att VQM (@Andre_Granstrom?) hade några portföljer man kunde följa :slight_smile:

Jättespännande! :+1:

1 gillning

Hej Mattias,

Det stämmer! 4st portföljer :slight_smile: Inga rena aktieportföljer, utan tillgångsallokering i form av 2st Allväders & 2st “mellanportföljer” (påminner om 60/40, men med allokering även mot guld, råvaror & realräntor).

Två av dem är strategiska portföljer, dvs vanlig fast allokering som ombalanseras. De andra två innehåller en taktisk del, där vi använder volatilitet & momentum för att trendfölja sektorer & tillgångar med 20% av kapitalet :slight_smile:

2 gillningar

Jag såg det när jag spanade lite :slight_smile: Hur som kul att det blir fler intressanta portföljer att ta inspiration ifrån! :+1: