Någon som använder Börslabbet och deras portfölj?

Har varit inne och läst på Börslabbet en del. De strategier och metoder de förespråkar ska enligt dem ge en mycket högre avkastning än index, enligt deras tester. Är det någon här som brukar deras tjänst? Hur är eran erfarenhet och avkastning mot index? Är det värt månadskostnaden?

Av en händelse skrev jag precis detta som en kommentar på en annan fråga:

”Jag försökte ett tag att ha följa en momentumstrategi utifrån listor från börslabbet med en del av mina pengar, men slutade eftersom kapitalet höll på att tyna bort samtidigt som det var ett ganska stort jobb att köpa och sälja aktier. Eftersom det var ganska många aktier i lite mindre bolag blev det en betydande spread också, att köpa eller sälja aktier för ett par tio tusen kunde ge en upp- eller nedgång med flera procent… Det får man inte med när man backtrackar en teoretisk utveckling.”

Jag har alltså inte några bra erfarenheter. Det gäller alltså att överprestera rejält mot index för att väga upp spread, courtage och avgiften till Börslabbet. Och det kräver en del tid.

Under hur lång tidsperiod följde du strategin? Tror du att det skulle visa resultat efter en längre tid? Hur ofta ombalanserade du? Börslabben har gjort backtester på ombalansering på kvartal, varje halvår och varje år. Det borde väl minska eller minimera spread-kostnaderna?

Kvantitativa aktiestrategier brukar kännetecknas att de kan underprestera index under långa tidsperioder. Detta måste man vara medveten om och samtidigt ha psyket för att vara långsiktig. Man bör nog välja att en strategi att ombalansera årligen för att minska transaktionskostnader

Ingen mer som testat Börslabbet? Man blir ju sugen på att prova när det lovas guld och gröna skogar. Men det är klart, om det funkade så hade väl alla gjort det?

Jag har kört Börslabbet i två år på en del av min portfölj (ca 10%), med gott resultat. Jag kör efter deras “Trendande Kvalitet” och ombalanserar kvartalsvis.

123% utveckling har jag fått sedan jag startade. Så för mig har det definitivt varit värt avgiften.

Mycket intressant.Jag har en lekhink om 100 000 kr som jag skulle kunna avsätta.vilket kanske är lite lite i och med avgiften på prenumerationen. Minst 2% alltså. Vad anser du vara ett minimum för att det skall vara intressant?

Hur presterade den, jämfört med index, under nedgången i våras?

Den följde OMXS30 rätt exakt i nedgången, men återhämtningen gick snabbare:

https://www.shareville.se/medlemmar/anden42/portfolios/326685/yield

1 gillning

Svårt att svara på vad man ska se som minimum-belopp, men 100k tycker jag låter tillräckligt.

Varför inte köra All in 100% i den om det ändå ger överavkastning?:+1:. Lika bra när man betalar avgiften. Det hade gjort mig bara besviken om jag betalar för något och kör bara 10% av portföljen i den som ger mig bättre avkastning.

1 gillning

Det strategier och metoder de förespråkar har historiskt gett högre avkastning än index, åtminstone i simuleringar, men historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Kvantitativa strategier kan under lång tid underprestera mot index, och då menar jag åtskilliga år, så det gäller att vara uthållig och diciplinerad. Men om man har tur återupprepar sig historien och man blir rikligt belönad för sin uthållighet. Eller inte.

Senaste året har min svenska portfölj gått extra bra. Jag kör fortfarande den gamla Börslabbet-varianten med 4 * Topp 5 med kvartalsvis ombalansering av allt enligt säsongsmönster, eftersom jag anser att man ska vara lite trög och inte flaxa runt och ägna sig åt strategi-picking så snart Henning Hammar har backtrackat på något nytt sätt.

Lite slarvigt uttryckt består portföljen av 20 svenska aktier som i genomsnitt har avkastat drygt 140 % senaste året, och får Stockholmsbörsen som helhet att framstå som någon j-la räntefond. :rofl:

Detta ser enormt trevligt ut i efterhand, och “det här vill jag också haka på”, men det har i själva verket varit en obehaglig resa. Om man tittar i grafen ser man exempelvis att portföljen plötsligt backade sisådär 25 % höstas. Så här i efterhand vet vi att det tog stopp där och sedan fortsatte uppåt med ett ryck, men det visste man ju inte då. Och jag är inte så korkad att jag tror att senaste tiden höga avkastning kommer att fortsätta i samma höga tempo även framöver.

Det går att vara medlem enstaka månader. Så om man kör exempelvis den svenska portföljen med kvartalsvis ombalansering behöver man bara vara medlem 4 månader om året. Om man struntar i momentumstrategierna räcker det i princip att vara medlem en gång om året.

Om jag tycker det är värt månadskostnaden? Se grafen! :rofl:

Precis den erfarenhet har jag också.

Även provat geografiska trendföljningingen men med samma resultat.

Detta var för några år sedan. Startade 2016 typ. Så kanske det beror på när man startar och i vilken typ av börs man gör det i.

Men man behöver ju ändå en strategi som funkar i alla väder - inte då och då

Visst, kan man köra test i lekhink … om man gör det för att det är kul OCH med begränsat kapital är mitt råd :slight_smile:

Varför köpte ni inte bara TESLA för 1 år sen? Sju gånger pengarna :slight_smile:

1 gillning

image

Menar du allvar? Man kan inte göra en riktig Monte Carlo över ett enskilt bolag som handlats i mindre än 10 år. ARK borde skämmas.

Vill man komma undan billigare (Förlåt Henning för att jag skriver detta) så kan man enkelt återskapa strategierna via börsdata, alternativt bygga en egen strategi. Har en egenutvecklad, forskningsbaserad strategi baserad på Värde, Kvalitet och Momentum och är väldigt nöjd (dock bara hållit på i 2 år, med 49,36% avkastning 2019 och 47.86% 2020). Strategin kan dock knappast svälja hur mycket kapital som helst, då många av bolagen jag investerat i är små, med relativt låg daglig omsättning.

Om jag menar allvar med att TESLA gett nästan 7 gånger pengarna. Ja. Det är koncentrerande innehav som ger bäst avkastning (om man prickar rätt) men sen är det ju en enorm risk också för tänk om man har fel eller om ARK har fel för den delen :slight_smile:

1 gillning

Om man kommer billigare undan med Börsdata beror nog på vad man har för marginalkostnad på sin fritid (läs: övertidslön).

Att det går att återskapa strategierna via Börsdata ser jag som en styrka, och det visar att Henning inte håller på med något hemligt hokus-pokus. Den som vill kan alltid kontrollräkna själv.

Men om det är enkelt vet jag inte. Ja, svårt är det väl inte egentligen, men ändå lite tidsödande med att sätta vikter och sortera kolumner rätt. Men om man gjort det några gånger och fått fason på lite mallar, makron och skript så flyter det nog på bättre.

Jag har köpt mig fri från besväret och låtit Henning räkna, men har ändå testat att jag klarar av fortsätta med strategierna om han tappar sugen eller halkar på ett bananskal.

Va? Räknas inte att jag köpte Amazon 2004 för 50 USD så sådär en 60 bagger? :joy:

2 gillningar