Med dagens låga courtage tex 1kr upp till 996kr/köp på Avanza Private Banking har man ju som småspare alla möjligheter att skugga ett större index till låg kostnad.
Jag räknar inte med daglig justering och tiden är gratis eftersom man tar den från sociala media kontot mm
Man har nu alla möjligheter att tex välja bort icke esg, icke utdelande osv.
Exempel: 300 bolag och ca 1000kr bolag skulle i ett likaviktat index ge 0.1% i anskaffningskostnad om du har 300k att investera. Viktningen av index lär ju påverka avgifterna.
Ett problem du kan stöta in i är att aktier, till skillnad från fonder, inte går att köpa till så exakta summor. Säg att du ville köpa AstraZeneca när den låg på 700 kr. Det är inte delbart med 1000 kr. Med 300 bolag kan det här bli lite av ett problem, särskilt om man månadssparar, och vill att courtaget ska landa på 1 ‰.
Handlar det om ett stort engångsbelopp är det dock möjligt att du kommer runt problemet.
Är syftet att spara in kostnaden för en indexfond ställer jag mig tveksam.
Bättre och betydligt lönsammare att fundera på hur man kan utnyttja momentum i aktiva fonder.
Jo jag tänker mig ju minst 500-1000kr/bolag initialt.
Portföljen kommer inte vara strikt market cap viktad utan blir väl i praktiken en mix av likaviktning med eventuell tillt mot värdeviktad. Återstår att se vad som blir bäst. Är ju ingen naturlag att just market cap viktade index är bäst. Som liten aktör har man ju en fördel att kunna röra sig fritt.
Precis som PLUS-fonder inte gjorde rebalanseringar under 5000kr så kommer jag också att ha en gräns. Dessutom kommer det mest troligen bara vara inflöde av utdelningar och insättningar att hantera.
Visst det finns inte så mycket att spara. På en portfölj på 5 Mkr (0,2% avgift) så är besparingen max 10 000kr/år om inga affärer görs öht. Å andra sidan finns det ju en uppsida i att man kan vikta portföljen annorlunda och därmed slå index till låg risk pga hög diversifiering.
En enkel variant kan vara att löpande välja bort de 10-15 bolag i OMXS30 som gått sämst under året eller under en viss period, kanske 3 månader. Då får man en momentuminspirerad portfölj med sin bas i index. Färre bolag att hantera också. Men det kräver aktivitet från din sida.
Det finns inget belägg för att aktier som ett antal månader fortsätter att göra detta i all evighet.
I min värld innebär upplägget en högre risk och massa jobb. Vad är uppsidan i reda pengar? Med dagens låga avgifter för indexfonder:: Nästan ingenting.
Nu var väl förslaget inte att hålla aktierna i all evighet, utan att utvärdera var tredje månad, något som är brukligt vid momentumstrategier.
Men jag skulle vara väldigt försiktig med att hitta på en hemmagjord momentumstrategi utan att backtracka den ordentligt. Med det upplägget som föreslagits ser jag en risk att man i praktiken hela tiden strävar efter att sälja med maximal förlust.
Exakt. Just därför måste man vara beredd på att följa upp löpande. Att det finns belägg för att det finns en momenrumeffekt framkommer ju även i intervjun med Christian Lundström Tjurhufvud.
Att skugga index kräver också aktivitet. Man får då välja på vad man vill lägga ner arbete på. Enklast är förstås att bara köra en indexfond.
Jag har en helt annan åsikt. Ofta följer aktier olika trender. Ibland är skogsaktier i ropet, ibland bank, ibland verkstad osv. Risken är att du hela tiden blir tvåa på bollen.
Att det är omöjligt att kortsiktigt förutsäga enskilda aktier visar om inte annat Veoneers 50 procentiga uppgång häromdagen.