Någon som använder Börslabbet och deras portfölj?

Precis, men man bygger ju ingen ekonomisk frihet på att vara ”one hit wonder” :wink:

Absolut, samt hur lång tid det för en :slight_smile: Kodningen av automatiseringen till excel-arket tog väl en halv dag, så nu tar det mig inte mer än ett par minuter varje kvartal att få fram bolagen. Att läsa böcker, studier, välja inriktning, att tänka igenom hur jag ranka bolagen och i vilken ordning; det är vad som tog tid :slight_smile: Samtidigt har det breddat min förståelse för aktier, företag och marknaden överlag, vilket jag knappast ser som något negativt :slight_smile: Idag så behöver jag inte göra nåt mer, men händer att jag funderar över nyckeltal, nya sätt att uttrycka värde/kvalitet etc.

3 gillningar

Har pratat med Börsdata om hur man skulle kunna jobba med deras program (API) och Excel för att underlätta arbetet. Sitter du på några avancerade kodningskunskaper eller skulle det gå för en lekman som mig (noll kunskap i kodning) att få till en enkel integration mellan Excel och deras API?

Vill du ha automatisk uppdatering i ett Excel-ark direkt från deras API?

Jag gjorde som André och byggde min egen formula i Excel där min input var ett ark där jag klistrade in export från Börsdata. Då det var tid att uppdatera innehaven gick jag till Börsdata, valde mitt filter, exporterade till CSV, klistra in CSV i mitt Excel-ark och vips fick jag de aktier som var utvalda.

Dock hade jag inte tålamod att hänga i, då det var långa nedgångsperioder.

Jag har provat på börslabbet nu i ett år tillsammans med en polare.
Både ris o ros att säga, mest ros får de väl ändå vara då avkastningen legat över index.
Vi har köpt top2 bolag i varje strategi, dvs momentum, trend, utdelning osv, totalt 8 bolag över 4st strategier.
Det svänger mycket iomed att det är relativt små bolag, men den har flera gånger prickat in guldklimpar, tex Hexatronic som vi köpte i somras och sålde av i december då den låg i top2 under 2 kvartal, samma med G5 som vi köpte för drygt ett år sen…
Jag kommer att fortsätta med börslabbet, dock som en liten lekhink, har 5% av mitt kapital på Avanza enligt börslabbets principer och jag tycker det funkar bra hittills…
Blir spännande att se hur det presterar i år när börsen eventuellt går mot ett lite mer turbulent år…!

Intressant och tack för svar. Måste gå en kurs i Excel så jag fattar hur jag gör. Förstår det där med att tanka info från Börsdata men inte hur jag rensar infon i Excel. Finns det intro på Youtube i just detta ämne aktier och analys i Excel ?

Hej Anders,

Portföljen som du länkar till på Shareville, är det fortfarande Börslabbs protföljen?

Visst bygger deras strateg i grunden på “the magic formula”?

Det är svårt att applicera på svenska marknaden eftersom urvalet av stora bolag är väldigt begränsat. Det är även ett problem för svenskar att köper amerikanska aktier på grund av höga transaktionskostnader.

Boken här nedan är bra läsning i ämnet, men det finns ju många att välja på.

Nej, det är inte Magic formula.

Jag har kört en kombination av deras momentum och trendande värde sedan mars 2021 med bra resultat.
Finns säkert förbättringar att göra i hur jag handlar. Men hittills inte orkat lägga jobb.
Skulle gärna lära mig att göra själv med Börsdata. Men skulle önska någon bra tutorial för hur jag exporterar rätt data om någon har tips?

1 gillning

Jag byggde en egen excelmall med grund i deras teorier under 2021 och fick en rätt bra utveckling på portföljen. Vill minnas att den slog omx30 även om det blir lite anekdotiskt då jag inte har exakta siffror. Den träffade bland annat hexatronic osv. För att minska den enskilda bolagsrisken inkluderade jag tio företag från varje kategori.

Jag upplevde att det inte fanns tillräckligt många företag på den svenska marknaden som passade in i modellen och därför inkluderade jag alla de större börserna i norden. Det var ingen skillnad i courtage på Nordnet men man får tänka på att det blir 0,25% i valutaväxling om man inte fixar det med eget valutakonto. Jag tyckte fördelen med ett större urval övervägde den extra kostnaden.

Jag kan helt klart tänka mig att ta upp strategin igen när det blir mindre riskabelt att äga aktier. För tillfället är jag kraftigt underviktad i aktiemarknaden och i synnerhet den europeiska. Äger dock JPMorgan Global Equity Multi-Factor vilket är en ETF med liknande karraktär fast på den breda marknaden.

Tråkigt att höra. Hoppas återhämtningen varit god.

Öppnar en gammal tråd,
Är det någon i forumet idag som använder sig av/är medlem i börslabbet?
Vad har ni för erfarenheter av deras strategier? Finns det någonting i det som kan vara värt att lägga till sin egen “grundstrategi” med indexfonder och bred diversifiering både svenskt och globalt.
Kan det vara något som passar för sin “lekhink”? :slight_smile:

Ja.

Vad har ni för erfarenheter av deras strategier?

Eftersom jag har hängt med ett tag har jag fått vara med om den här trevliga resan:

Sedan det blogginlägget skrevs har det dock gått en hel del utför. Min rullande 3-årsavkastning på den svenska portföljen är i dag nere i 35,50 %, vilket kan jämföras med exempelvis PLUS Allabolag Sverige Index 15,94 %. Så trots nedgången har jag med marginal ändå avkastat mer än dubbelt så mycket som index de senaste 3 åren.

Det verkar ha blivit ganska många investerare, eller i alla fall ett stort kapital, som följer Börslabbets strategier, och därför har kriterierna för vilka bolag som får ingår i strategierna stramats åt på senare tid. Dessutom har Henning börjat publicera screeningdata vid fler tillfällen, för att inte alla ska handla på samma gång vid de i övrigt förmodat optimala tillfällena och sabotera börskurserna i bolag med låg omsättning.

Ovanstående skulle kunna tyda på att den framtida förväntade avkastningen kommer minska.

Om man vill se någon ljuspunkt är det att allt fler fonder blir ESG-certifierade. Egentligen tycker jag dessa är skit, men de kan eventuellt skapa en ineffektiv marknad som kvantitativa strategier kan utnyttja för att skapa överavkastning. Den som är riktigt optimistisk kanske hoppas på 1 % extra avkastning eller något sådant. Men mycket av det resonemanget är ren spekulation.

Finns det någonting i det som kan vara värt att lägga till sin egen “grundstrategi” med indexfonder och bred diversifiering både svenskt och globalt. Kan det vara något som passar för sin “lekhink”? :slight_smile:

Rekommendationen på Rika Tillsammans brukar vara att man får ha max 10 % kul när man investerar. (Något jag brutit kraftigt mot. :stuck_out_tongue: )

Om man tänker sig 10 % lekportfölj krävs det att man har ganska mycket kapital om det ska funka med en svensk aktieportfölj med uppemot 40 aktier. Å andra sidan räcker det med drygt 3.000 kr i lekportföljen för att köra global trendföljning (om man bortser från kostnaderna för Börslabbets screening).

Det finns en hel del psykologiska utmaningar med att investera kvantitativt, vilket är lätt att blunda för när man tittar på historiska grafer som visar hur bra det hade gått om man varit investerad tidigare.

Strategin kan underprestera index i flera år, eller rent av sluta fungera. När ska man ge upp och sluta hoppas? Och sälja, innan det blir Storskogen 2 av hela skiten.

Eftersom man tittar bakåt när man avgör vilka värdepapper som ska ingå i en kvantitativ portfölj kommer man i princip alltid att köpa för sent och alltid sälja för sent. Alltid två på bollen. Hur kuuul ä dä? Sedan är det bara att be en bön och hoppas att trenden håller i sig tillräckligt länge för att det ska löna sig i alla fall. Om kurserna går sidledes förstörs kapitalet på grund av alla feltajmade investeringar.

2 gillningar

En liten uppdatering ifall att någon undrar hur den svenska Börslabbetportföljen har klarat av vårens börskaos.

Avkastningen i år är 19,51 % och 5 års-avkastningen är 200,58 %.

Det innebär att strategin sett över de senaste 5 åren har slagit OMXSBGI med drygt 120 % och en globalfond med ca 100 %.

Men för att ha chans till hög avkastning krävs som bekant hög risk, och det har inte varit någon behaglig resa. 2022 och ett par år framåt var det en rejäl puckelpist utför, med gott om tid att grubbla på om strategin har slutat att fungera och hur djup nedgången kommer att bli. Men sedan vände det, och idag ser det ganska så trevligt ut – i väntan på nästa skrämselhicka.

5 gillningar

Alltid kul att se alternativa strategier och metoder testas och se hur bra de presterar. Dock så verkar ju de mesta kunna gå väl ett par 5 år eller så (ARK någon?) men över längre sikt på 10-15år brukar det se sämre ut.

Men grattis alla som vill och vågar testa, än så länge belönas ni väl för den risk ni tar. Själv så kan jag inte chansa så mycket och trygghet är mer värt än avkastning, därför kör jag vidare på fyra-hinkar principen.

Räcker det inte med att vara medlem endast en månad på hösten för till ex nordiska portföljen som ombalanseras en gång om året?

Ja, i princip, eftersom den nordiska portföljen inte har någon renodlad momentumstrategi.

Sammansatt momentum finns dock i den svenska portföljen, så då behöver man vara medlem åtminstone fyra gånger om året.

Sedan får man ju klura lite på hur man tänker göra med eventuella nyinsättningar under året. Vill man sätta in nya pengarna enligt gamla screeningdata eller vara medlem och få aktuella?

Det kan också hända lite oväntade saker under året som gör att man möjligen vill veta hur man ska agera, exempelvis om någon lägger ett uppköpserbjudande på ett av företagen i portföljen.

Om man gör nya insättningar är det väl bara att fylla på i samma innehav, innehaven ändras ju ändå inte under året bortsett från momentum.

Ja, det är en möjlig strategi.

Men anledningen till att man inte ombalanserar samtliga strategier varje kvartal är att man vill hålla nere transaktionskostnaderna. När man ändå drar på sig nya transaktionskostnader genom nyinsättningar kan det skava lite att inte köpa baserat på en så aktuell screening som möjligt. Om man har tillgång till färska screeningdata kan man se att det är uppenbart knas att investera ytterligare i vissa innehav.

Samtidigt vill man hålla nere screeningkostnaden, så man få välja den kompromiss man känner sig minst obekväm med.