Ett litet orosmoment för min del var att de sa på sin (Coelis) kvartalsrapportering i går att de hade anställd några fler analytiker, vilket ökar deras lönekostnader och möjligen avgifterna snart?
Annars gick väl den fonden bra förra året jämfört med väldigt många andra globala fonder.
Jag tror att den fonden har gjort både förvaltarna och övriga anställda vid Coeli väldigt väldigt väldigt rika. Dessvärre är det fondandelägarna som har gjort de rika genom att betala en alldeles för hög avgift. Sett historiskt hade du fått bättre avkastning om du köpt LF Globalfond istället för den från Coeli. Då hade du också sparat runt 1,4% i löpande avgift vilket äter ett stort hål i den avkastning fonden genererar.
Vill också lägga till fotnoten att historisk avkastning inte säger något om framtida avkastning. Det är ingen som vet hur fonder eller aktier kommer gå i morgon eller i framtiden. Just en global indexfond är ett bättre alternativ för att ta ned risken, då den investerar i alla bolag enligt sitt index. En smal fond som den från Coeli investerar i 20-30 bolag och det krävs inte mer än att en handfull av dem skall gå riktigt dåligt, för att fonden som helhet går riktigt dåligt.
Nu är ni lite väl hårda… Min gissning är att det handlar om att de jobbar mer och mer internationellt och som t.ex. i Tyskland så är ju t.ex. Herr Doktor väldigt viktigt. Det smäller högre i vissa länder att ha efternamnet i företagsnamnet.
Men vi får fråga, jag jobbar på att Andreas och Henrik kommer och hälsar på snart.