Kan bankerne som beviljer bolån se uppgifter från dessa kredit ställen?
Jag orker inte riktigt förklara i detalj varför jag behöver veta detta men jag behöver altså vara säker på att om man har et lån med kreditupplysning tagit via dessa att denna uppgift inte kan ses av banker?
Jag får nog backa, gick själv in och kollade den senaste kreditupplysningen Från UC. Där står bara kreditupplysningar från UC listade, inte Creditsafe och Bisnode.
Så jag ber om ursäkt för min lite för snabba killgissning
Det finns idag inget nationellt skuldregister (tyvärr). Varken UC, Creditsafe eller Bisonde är heltäckande. Tar man en kreditprövning från ex UC, som är absolut störst, får man en lista på de skulder som finns registrerade där, men inte de som är hos Creditsafe.
Så ja, bankerna kan se vad som är registrerat hos de respektive bolagen om de gör en begäran där.
Spelar det roll?
Ja, det beror lite på, kan man väl säga. Hur mycket kredit har du? Från vilka? Hur mycket har det sökts senaste året? och så vidare är frågor som banken tittar på. Vid behov brukar de ställa frågor.
Det beror på din övriga situation. I vissa tillfällen begär bankerna in andra underlag (kontoutdrag ex) eller tar kreditupplysning från olika källor. Det finns också olika nivåer på kreditförfrågningarna.
I Norge (du skriver på norska?) finns nationellt gjeldsregister