Ta nytt bolån, jämföra banker

Hej! Ska ta ett bolån och undrar hur jag rent praktiskt går tillväga för att jämföra olika banker. Ringa dem var för sig eller kan man lika gärna använda en jämförelsetjänst typ lendo?

Skicka in ansökningar till de olika bankerna med uppgifter och ställ de olika erbjudande mot varandra sen. En del banker, ex Skandia och SBAB, kan du få fram priset hos direkt utan ansökan eftersom de har transparent och entydig prismodell.

Tack för svar. Jag är lite nervös för detta med kreditupplysningar och om det påverkar ifall man har en 5-6 sådana.

Frågan var uppe i veckans Plånboken i P1. Kolla in för bra svar från Patrik (så slipper han svara här). :slight_smile:

Och, välkommen till forumet!

1 gillning

Men så bra. Tack!

Jag har bytt lån en del i år. Har 19 kreditupplysning på ett år. Fick frågan från en bank nu när vi byter (för sista gången på ett tag) och när jag förklarade läget var det helt lugnt. Att ha 5-6 upplysningar för att jämföra bolån är inget. Det ser nog värre ut om det är 5-6 kreditkort med massa krediter på.

Ja, exakt detta som säga i Plånboken denna vecka. :slight_smile:

Jahaa då verkar jag noja över helt fel saker. Tack snälla för all info. Menar ni avsnittet (Plånboken) som sändes igår?

Du kan jämföra bankernas rapporterade snitträntor, beräkna lånekostnader och hålla dig mer uppdaterad om hur marknaden utvecklas på ränteläget.se.

Jahaa då verkar jag noja över helt fel saker. Tack snälla för all info. Menar ni avsnittet (Plånboken) som sändes igår?