Det är visserligen ett tag kvar, men skall lägga om bolånet i början på nästa år slutet på Februari. Därför tänkte jag höra med er hur man skall gå till väga och vad man skall tänka på. Har idag bolån med bunden ränta, samt ett billån med rörlig ränta.
x När är det dags att börja forska och kontakta andra banker?
x Hur lång tid lägger ni på att kolla upp andra banker?
x Vad skall man kolla upp?
x Skall / kan man flytta ett bundet lån till en annan bank?
x Skall man vara en trogen kund, eller flytta till det bästa erbjudantet?
Jag började ca två veckor innan mitt bundna bolån gick ut. Skulle egentligen börjat lite tidigare.
Jag kollade runt någon timme, så lång tid tar det ju inte att kolla bland olika banker och höra av sig till 2-3 stycken. Jag fyllde även i mina uppgifter på Lendo och det var genom dem jag fick erbjudandet jag till slut valde.
För egen del kollade jag bara upp vad jag kunde få för ränta. Behövde inte utöka lånet eller liknande men det kan ju vara bra att kolla om man vill göra det, att man har möjlighet till det.
Ett bundet lån är bundet till den banken du bundit lånet hos.
Du kan väl vara trogen om du vill. Jag ser väldigt liten fördel med det. Det är lite smidigare att ha allt samlat i samma bank, tycker jag, men skulle inte ens säga att det är värt en hundring i månaden. Min nuvarande bank kunde erbjuda en halv procentenhet högre än andra banker, då blev det för mig ett lätt val.
Ok, men oftast får man ju rabatt hos sin nuvarande bank om man vart kund länge. Det kan ju göra en del på räntan och lånet med.
För mig är även kundservicen viktig, och den testar man ju enkelt genom att höra av sig till banken och se hur de svarar.
Så du går endast på pris eller väger du in andra faktorer med?
Om de ger dig rabatt så att de är det billigaste valet så väljer man ju såklart dem. Men om deras “rabatt” ändå gör de dyrare än andra ser jag inte varför man ska stanna.
Alltså, visst gillar man kundservice, men jag har inte varit i kontakt med min bank annat än när jag skaffade bolånet och nu när jag säger upp det. Annars är det väl bara att puttra på med bolånet, varför ska man ringa dem? Och hur mycket värt är det? 500kr om året? 5000 om året?
Frågar här istället för ny tråd.
Jag har tappat namnet på det där pappret man ska beställa från banken när man överväger att byta bank och flytta bolån.
Någon?
Får inga bra googleträffar.
Amorteringsunderlag