Checklista 2024 för flytt av bolån och bank?

Kära Vänner!

Jag söker lite info om vad för frågor jag borde ställa och jämföra mellan banker och den bank jag har idag, gällande bolån.

Min situation ser ut som följande, jag har en privat lån som jag tog för att renovera lägenheten jag flyttade in i för några år sedan summan är 300 000 kr.

Jag har aldrig varit så himla insatt i ränta och bolåne ränta och det faktum att man kan få den sänkt med lite tuffa hot om att flytta bank. Nu har jag lyckats göra det för första gången sedan pandemin startade och räntan sköt upp i taket.

Jag har betalat mina räkningar som gemene man utan att klaga sedan jag flyttade in i min första lägenhet och jag har aldrig bett om ränte sänkningar eller annat. Men i november tack vare er här i Rikatillsammans och en kollega på jobbet så blev jag införstådd i räntehandling och hur man får den sänkt. Därefter kom jag tillbaka hit och vill se hur andra har gjort för att baka in sina privat lån in i bolånet. Jag hittade mycket info men ingen checklista. Så därför sköt jag mig själv i foten och gasade in i swedbank och med en nyligen gjord bostadsvärdering från Notar. Jag pratade med Swedbank och förklarade min situation och att jag har fått värderingen gjord och undrar vad mer som krävs för dem och att godkänna en bolånehöjning och dem sa att “din fru jobbar inte och du klarar inte av räkningar själv” ENLIGT DERAS kalkyl. Därav mitt svar var väldig kort och gott “det är pågrund av min privata lån” om den skiten betalas tillbaka så har jag 3000 kr mer i fickan utöver dem 5000 kr jag har kvar efter alla utgifter.

Men detta funkade inte.

Därav undrar jag om någon här har en checklista på saker ni frågar innan ni byter bank och hur ni gör eller gjort för att få era privatlån inbakat i bolånet när ni flyttat.

Min fru och jag fick nyligen vår första barn därav har ekonomin blivit rejält tight och hon jobbar inte, hon är istället föräldrar ledig. Även om jag berättar för dem att hon har föräldrar ledighets ersättning eller vad det nu än är så hjälper inte detta tydligen.

Any way, snälla ni som är smartare än mig kan ni vara snäll och hjälpa mig med att göra en komplett checklista på frågor att ha i akt och ställa potentiella banker vid en flytt. Jag flyttar då ALLT försäkringar, lönekonto, och öppnar en potentiell sparkonto/fond där jag betalar hellre 3000 kr extra in i ett sparkonto än att betala för privat lånet.

Den banken jag har mest intresse för just nu är länsförsäkringar.

Här är en lista jag själv tagit fram med hjälp av konsumentverkets checklista Checklista för att flytta ditt bolån | Konsumenternas

Bolåne ränta =

Ränte rabatt (vad är det för något) och (gäller bindningstid) =

Räntesatser (vad är det) =

Vad får jag vid eventuell bankbyte i ränta och annat (med allt inklusiv som lönekonto och sparkonto etc) =

Vad gäller beträffande ammortering (och vad innebär ammorterings fritt samt, erbjuder ni ammortering fritt) =

Jag har en privat lån jag vill baka in i min bolån (kan ni göra det utan att göra det mer komplicerat i form av kalkyler så som swedbank gör. Jag har fått värdering på min bostad nämligen och den har ökat från 2 100 000 till 2 500 000-2 600 000 den gjordes av notar mäklare. Om man bakar in min lån kommer jag betala 4000 kr mindre varje månad och det kan gå till ett sparkonto istället för ränta och göra mindre hål i fickan än något annat.)

vilka tjänster erbjuder ni som är bättre än min nuvarande bank och vad har ni för kostnader =

Vad har ni för försäkringar och vad gäller för att föra över alla min försäkringar och familjens till er och vad ger ni för rabatter och hur påverkar det min bolån =

Är det något mer jag skall tillägga eller är dessa frågor bra nog för att förstå och göra en egen kalkyl på vilken bank som är bra och kan ge mig en fördel ekonomiskt?

Välkommen till RT. Ett stort problem när banken räknar på KALP:en (kvar att leva på-kalkylen) är ditt privatlån på 300K. Vad du har för inkomst? Hur ser belåningsgrad ut på lägenheten?

Sen är det alltid mest sårbart när ena föräldern går på föräldraledighet. KALP:en räknar på ditt nyfödda barn, din fru och dig. Du försörjer typ alla tre. Din plan att baka in ditt privatlån in i bolånet är en bra prioritering.

Banken du har nu ser att du inte är en superattraktiv kund för andra banker, men börja med att ta ut amorteringsunderlaget. Det visar att du seriöst funderar på att byta bank.