CSN - fribelopp. Försäljning av aktier

Sålde precis av en massa fonder på avanza då jag tänkte flytta över dessa till LYSA. Förde över en väsentlig summa pengar till mitt eget konto för att sedan kunna föra över till LYSA. Min fråga är därför ifall detta kommer ses som inkomst av CSN och om det syns för dem? Och om jag så riskerar att få indraget studiestöd eftersom jag “går över” fribeloppet? Fick lite panik nu och insåg precis i samma ögonblick som jag förde över pengarna till mitt vanliga konto att det kanske var ett misstag?

@emilv har nog något klokt att säga.

Jag har själv varit i kontakt med CSN nyligen och dom kollar på uppgifterna från skatteverket så du kan nog vara lugn. :innocent:

1 gillning

CSN ser ju inte dina konton. Du berättar för CSN vad du tjänar osv sen nästa år så kontrollerar dom det via skatteverket.

1 gillning

Men hur kommer det se ut sedan med skatteverket? Blir väl lite mer komplicerat eftersom det varit från ISK-konton? Men kommer ju återinvestera allt igen på LYSA. Men så som ni ser det så bör inte försäljningarna på Avanza påverka?

Vad jag förstått kollar dom på schablonbeloppet i deklarationen för det räknas som inkomst.

Då detta belopp räknas på våren tar dom det beloppet delat på 12.

Så har du flera miljoner kan det bli problem med att du tjänar för mycket. Annars bör det vara lugnt.

Hur ska CSN veta om dina överföringar till LYSA?

Inga dumma frågor då jag relativt nyligen haft samma panik.

Jag är inte 100% säker men CSN kan ju inte se att du är kund hos Avanza.

Överföringar får man ju göra.

Alltså som sagt. Har du inte flera miljoner på ISK så lär du ju inte komma upp i fribelopppet som i år är 111 000 kr per halvår.

Just det. Det är inkomst på kapital som räknas och då är det den schablonintäkten som räknas in där. Föregående år var den på runt 13 000. Så borde inte förändras av att jag lägger över pengar först till eget konto och sedan till LYSA misstänker jag. Misstänker att LYSA har samma förfarande? Dvs. du betalar en schablon som kommer synas sedan hos Skatteverket?

Var det på ISK på Avanza? I så fall är det lugnt. :+1: Du tänker helt rätt att det är schablonintäkten som räknas som inkomst och den slås ut på båda halvåren.

3 gillningar

Yes, det var ISK på Avanza! Så allt borde vara lugnt då tänker jag :blush: Tack till er allesammans för att ni tagit er tid att svara. Blir lite av reptilhjärnan som slår till när man för över så mycket pengar. Och har bara halva studiestödet att leva. Så hade varit något alldeles hiskeligt tråkigt ifall det skulle dras in. Så som tur är, så är det inte aktuellt för mig i och med denna försäljningen :sweat_smile:
Som sagt, åter igen, tack!

3 gillningar

Det kan bli lite skillnad eftersom insatta summan går in i schablonbeloppet som en kvartalsdel (fjärdedel).