Jag är 51 år. Jag kollar från årsskiftet. Just vid övergången mellan två år så kan det svänga lite och då kan man gå på senaste tre månaderna om man vill istället innan man så småningom växlar över till bäst för det aktuella året. Oftast så hamnar man kanske 10-15 procent under de bästa fonderna men det gör inget så länge man oftast jagar vinnare som har feta ökningar på 40-60%.
Fantastiskt fina siffror du har! Du kommer få en riktigt fin pension. Grattis!
Jag önskar att jag hade börjat med den här strategin tidigare bara, men har gott om tid på mig att kunna öka den ordentligt de närmsta 14 åren.
Tack,
vad gjorde du fram till 2023?
Kan du berätta om vad det är för strategi han använder sig av?
Vore kul att veta. Själv kör man ap7 såfa.
Jag är äldre 59 men har nästan 1,5 mkr i PPM värdeutveckling 14,9 % i år avgift 0,05% - 100% i soffliggarfonden![]()
Bara för att vara tydlig om någon undrar, jag kör inte enligt metoden som presenteras i tråden.
Jag har fyra fonder. Tre av dem har jag haft sedan 2001 och de motsvarar drygt 90% av portföljen. Den fjärde fonden är AP7 och den har jag haft sedan december 2021 och är då under 10%.
Det går att göra bra resultat genom att köpa och behålla. Behöver inte jaga momentum eller annat. Jag och Roger är jämngamla och jag har nästan 3gg mer. Över 90% av min portfölj är 25 år gammal.
Det finns ju även daytraders som lyckas fantastiskt bra, tills deras strategi sluta funka. I en bullmarknad känner sig många som genier.
Eller så sätter man upp en Allväders inspirerad modell..inte för att jaga maximal avkastning, men jämnare och möjligheten till interna köp/sälj via ombalanseringar om man sätter upp regler för det.
Jag har för tillfället:
35% AP7
35% Räntor
10% Blackrock World Energy
10% Blackrock World Gold
10% Blackrock Natural Resources.
Möjligheten att ombalansera vid behov och då automatiskt köpa i lägre stående tillgångar torde gynna sig långsiktigt. Jag vet att Blackrock fonderna överlappar till viss del men vill ha energy fonden som en extra tydlig råvaru-exponering mot oljan vid inflations-oro…
+2,37% senaste veckan, jämfört med AP7’s +3,13%.
Helt OK att behålla för mig. Det jag reagerade på i den där artikeln är att han säger att det är bara att välja de bästa. Den utvecklingen som syns baseras dock på historik och säger inget om nästa dag. Har man otur köper man på toppen….
Vad exakt är konceptet? Byta varje dag?
Många verkar nyfikna på din metod,@Roger_Olsson
Om du har lust kan du starta en tråd som är en investeringslogg för din PPM-portfölj. Där skulle du kunna utgå från nuvarande portfölj och kontinuerligt uppdatera med avkastning och vid byten du gör med tillhörande motivering.
Gör vad du vill med idén ovan men jag skulle absolut följa tråden. ![]()
Jag var helt ointresserad fram tills 2023. Då gick jag in och jmf med andra i min ålder. Då skulle jag endast få bättre pension än 37 % än andra i min ålder. Jag började jobba sent i livet. Först efter 30. Det var en chock. Jag kollade runt och kom in på Björns sida från 2017. Jag tyckte det lät bra och beslöt mig för att använda hans teknik i både min PPM och min tjänstepension. Tre år senare har jag nu en bättre pension än 61% av min årskull. Det är en massiv förbättring på bara tre och ett halvt år och jag har 14 år kvar till 65 och 17 år till min riktålder 68. Jag räknar med att jag kommer att hamna på betydligt högre än så när jag är en glad pensionär.
Hej.
Nej jag byter verkligen inte varje dag, kollar in ungefär två gånger i veckan. Det brukar bli typ 6-10 byten om året i snitt.
Det är aldrig försent att vakna till och ta tag i saker. Bra gjort.
Din metod passar inte mig, men om du anser den passar dig så är det bara att fortsätta.
Okej så topp 5 fonder, omfördela när det ändras?
Är Pellepennan tillbaka? ![]()
Är det bara jag som kör bottom 5? Tänker att det vänder snart
![]()
Det skulle vara spännande att höra vad småspararpodden hade sagt om den här strategin. Det är inte första gången den tas upp här på forumet. @Runnemo ?
Att ha 35% räntor i pensionssparandet kan man ju ha. Om man är 60+…
I övrigt tackar Blackrock dig för ditt bidrag med finfina fondavgifter.