Hej! Någon som trackar dieselpriser och har data med dagliga priser?
Vore intressant att göra en tidsserieanalys och se om det finns någon veckodag som är extra gynsam att tanka på.
Hej! Någon som trackar dieselpriser och har data med dagliga priser?
Vore intressant att göra en tidsserieanalys och se om det finns någon veckodag som är extra gynsam att tanka på.
Ingo brukade publicera historiska priser på sin hemsida men det verkar de ha tagit bort. St1 brukade twittra ut prisförändringar för varje station, det kanske fortfarande finns?
För ett par år sedan gjorde jag det här experimentet. Jag körde Facebooks Prophet på fyra års data. Algoritmen är specifikt framtagen för att identifiera sådana trender. Det fanns en extremt svag trend med lägre pris på torsdagar men det var så lite att det kan ha varit en tillfällighet. Det fanns några små årstrender kring storhelger men inte så himla signifikant det heller. Den enda riktigt starka trenden var att priset går upp på nyårsdagen, vilket följer av att skatten höjs den dagen. Det är alltid vört att tanka fullt den 29:e.
Något jag lade märke till var att min lokala Ingo-station enstaka dagar var billigare än priset på hemsidan, för att dagen efter vara återställt. En dag såg jag till och med att de återställde priset medan de fyllde på tankarna. Min hypotes är att de rear ut soppan strax innan tankbilen kommer så att de inte behöver åka ut lika ofta. Men jag samlade inte tillräckligt med data för att vara säker så du får se det som hörsägen.
En analys som jag ville göra men aldrig tog mig för var att försöka se om det fanns något lagg mellan förändringar i Brent Crude och stationspriset. Där har du min stora hypotes: ifall du kan förutsäga förändringar med några dagars framförhållning så vet du om du ska tanka nu eller vänta. Men eftersom fönstret för när du måste tanka är rätt litet så blir vinsten antagligen inte så stor på det stora hela.
Posta gärna lite resultat om du lyckas hitta något! ![]()