Obs! Vänta med bilköpet, det blir billigare!

Det blir en tuff vinter med galet elpris, höga räntor och dyr mat! Kring november och framåt kommer priset på begagnade bilar att falla dramatiskt. Så, ni som har cash kommer atttjäna mycket på att vänta med bilköpet 3 månader eller mer! Eller hur?

Ser så ut. Inte minst för att bilhandlare gör allt för att kunna summera ett bra kalenderår sådär runt mellandagarna, har jag läst förr i alla fall.

Kan du bekräfta den effekten? @Skogstomten

Derivat på begagnatmarknaden för bilar på avanza NÄR???

1 gillning

Hur ser det ut för husbilar då? Kommer det någon rea på dom? :smiling_face:

Spontant tänker jag så här utan närmare analys:

Om vi tänker oss en klassisk lågkonjunktur =minskad efterfrågan brukar det kunna bli så MEN med leveransproblem på nya bilar, elbilsomställningen och fulla orderböcker på nya bilar så finns det också saker som håller emot, även på begagnatmarknaden.

Sen bedömer jag att 3 månader är lite för kort sikt för ett sånt scenario. Jag skulle då gissa mer på 6-8 månader eftersom handlarna måste svettas en stund först :wink:

Bilhandlarna gör antagligen ett ganska hyfsat bokslut för 2022 även om det bromsar ned under hösten. Sen är januari/februari klassiskt de sämsta bilhandlarmånaderna på året. Ihop med “en dyr vinter för alla” så lär bilförsäljningen kunna öppna ovanligt dåligt på nya året.

Så en prisjustering kommer antagligen först EFTER att handlarna känner att början av året får en dålig start. Importörerna upplever antagligen delvis samma sak på nybilsförsäljning dock har de ju fulla orderböcker så leveranserna tuggar på ändå och pengarna kommer ändå in på nybilssidan.

Så när man inser att Q1 gick dåligt vidtar satsningen inför att få fart på Q2. Sen ser man då “varandras prisutspel” och måste justera lite till då det är ett “rörligt mål”. Så DÅ lär det i så fall börja röra på sig rejält MEN det lär då i många fall bli fokus på bensin/dieselbilar eftersom man ändå inte kan sälja några mängder av elbilar för snabb leverans oavsett vilket pris man sätter.

Så blir det stora kampanjer på NYA bensin/dieselbilar då påverkas begagnatmarknaden direkt via en kedjeeffekt neråt i prisklasserna för begagnat.

3 gillningar

Kanske kommer det reas ut elbilar i SE4 (3?) när:

• det är billigare att köra på bensin än att ladda ens på natten (börjar närma sig redan nu i augusti)

• räntan gått upp vilket påverkar dyra elbilar (för folk som lånat till dem)

• folk behöver skära ner för att att ha råd boende

Skulle inte förvåna mig om vi hamnar i en situation där vi har bra laddinfrastruktur i SE3/4, men ingen billig el. Medans det finns billig el i SE1/2, men ingen laddinfrastruktur :exploding_head: Det skulle isf bli nån form av hat-trick i katastrofal fordonspolitik…etanol, diesel och nu el :see_no_evil:

Hej, någon som har uppdatering hur bilpriserna gått sedan trådstarten?

1 gillning