Timpris/rörligt pris jämförelse

Jag har timdata för min egen användning för ca 1,5 år. Hade ju varit intressant att kolla av om det är värt att välja timpris före rörligt pris med faktiska siffror. Tänker att det är många som fått installerat energimätare av sitt energibolag numera så man kan utläsa sin förbrukning per timme.

Någon som vet hur man kan illustrera detta i Excel?

Jag har en kolumn med datum och tidstämpel och nästa kolumn är hur många kWh jag förbrukade den timmen. Rent spontant skulle jag vilja få fram snittet för respektive timme på dygnet för att se vad jag har för förbrukning. Kanske snitt för året och snittet för månad så kan jag sedan mata in spotpriset för respektive timme.

Jag skulla ladda ner spotpriset per timme för alla dagarna och sedan beräkna priset med timdebitering som spotpris*förbrukning summerat per månad, plus ett påslag på ca 3 öre. Dela med totala förbrukningen per månad så kan du jämföra med priset du fått för månadsdebitering.

Kom ihåg att jämföra med eller utan moms på båda siffrorna bara.

Typ

Siffror att jämföra är sista raden (här rörligt pris innan påslag och cert vs mitt snittpris på spot)

H-raden är E*G/1000 (kronor den timman)
H16 är H12/D12

Notera att vattenfall rapporterar konsumtion i CET, dvs inte i sommartid, vilket gör att tidsmarkeringarna just nu är skiftade 1h, så första köpta timman i september är alltså det som rapporteras som förbrukat sista timman 31/8.

Datat på vattenfall som jag hittat rapporteras med sommartid. Timpris för dig som kan styra elanvändning - Vattenfall
Se tex. 27e mars 2022, data för kl 02 saknas och vid omställning till vintertid förekommer kl 02 två gånger i följd.

Priset ja, men det var konsumtionen jag varnade om.

Hur får ni tag på data mer än en vecka i taget? Blir drygt att sitta och klippa och klistra. Eller någon som har att dela med sig av? Helst för SE3 tack.

Jag kopierade en vecka i taget, dock all text på sidan(ctrl-a), inte bara tabellen, då det gick snabbare. Sedan klistrade jag in det i en stor fil och har jag ett pythonprogram som filtrerar ut priserna ur filen.

Någon på forumet skrev dock att man kunde hämta datat i json format med nåt api vilket jag skulle göra om jag gjorde om det.

Såg också att någon här gjort att man kan ladda upp sin förbrukningsdata och få kostnaden med timpris beräknad.
https://timpriskollen.se/ jag har dock inte testat den själv.

Jag tog ner det från vattenfall, gick hyfsat enkelt, en v i taget. Sen fick ett macro i excel lägga ihop det. Så nu har jag hela 2021 o 2022 i excel :slight_smile: