Elpriser.. Excel mall på timmpris? + rörliga månadsavtal som inte är volumvägda?

Hej.

2 frågor om el:

1. Om jag ska veta om jag bör välja timmpriss eller rörligt pr. månad måste jag börja räkna lite. Jag har modern mätare, så jag har tilgång till bra data från tidigare på timme, någon som har en bra excel kalkyl som dom vil dela för hur jag gör?

2. Finns egentligen något bolag som har rörliga månadsavtal som inte är volumvägda?
    Läs här längst ner om volumvägda rörliga avtal:

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/jamfora-elpriser/valja-fast-eller-rorligt-elpris/avtal-om-rorligt-pris-manadsborspris/

Extra Info: 70tals villa, 190 m2, 2 luftluft värmepump, stöd från direkt el i vissa rum, årlig förbrukning 12.000 kWh, max på vinter 1600-1800 kWh/månad, begränsat möglighet att stödelda,

kan förflytta vvb, tvätt, tork, disk till natten och til dels luft-luft pumperna

Inte lönt att räkna på vitvarorna. De drar för lite för att göra en riktig skillnad.

Fokusera på vvb och värmepump.
Hur mycket tror du du kan flytta till nattetid eller åtminstone undvika vissa timmar på dagen?

Stora vinsten kommer när du har elbil eller laddhybrid och laddar endast då det är billigast

1 gillning

Att flytta förbrukning mellan dagar är också ett alternativ för att pricka lågt spotpris.

När det kostar 500 öre så väntar jag hellre någon dag med tvätt och kanske skjuter på diskmaskinen till dagen efter, eller kör den nästan full på söndag kväll istället för måndag efter lunch t.ex.

1 gillning

Har vattenburen golvärme ingjuten i betongen ca 50m3 betong.
El pannor som värmer vattnet.
Nu har jag timme för timme avtal på elen.
Har monterat kontaktorer i elcentralen så jag styra via Plejdar på mobiltelefon.
Så då kör jag bara när elen är som billigast ca 10 tim / dygn.
Dec -22 var förbrukningen 2639 kwh som kostade 5847:-
Jan - 23 var förbrukningen 2218kwh som kostade 4977:-
Feb -23 efter att jag ändrat avtal samt fixa kontaktorerna
så vart förbrukningen 1939 Kwh som kostade 2405:-
Nu är jag inne på att fixa V2H.