Ladda ner elförbrukningsdata från din elleverantör | Tibber, Vattenfall m.fl

Om någon likt mig inte hittar något sätt att ladda ner all förbrukningsdata från vattenfall på timbasis, utan bara hittar möjlighet att ta timförbrukning för enskilda dagar (?), så är anropet

https://selfserviceapi.www.vattenfall.se/elements/my-consumption/premises/ANLÄGGNINGSID/consumption?fromDate=2020-01-01&toDate=2022-08-24&resolution=Hourly&consumptionType=Consumed

(kopiera erhållen json-data och konvertera till t.ex xlsx)

EDIT: Verkar som att de trottlar data, så då får man dra ner tidsperioden

5 gillningar

Tibber går man till:

och loggar in. Sedan kör man anropet:

{
  viewer {
    homes {
      consumption(resolution: HOURLY, last: 100) {
        nodes {
          from
          to
          cost
          consumption
          consumptionUnit
        }
      }
    }
  }
}

Där kan man sedan byta HOURLY mot DAILY eller vad man nu vill ha. 100 kan man byta ut mot antalet enheter. Jag fick ut timförbrukning från 2016 då vi flyttade in. Lite pill med att göra om JSON-strängen, men det går.

En dum fråga säkert men det här anropet - hur görs det bäst? I vad för kommandotolk, terminal eller mjukvara?

Du gör det direkt i din webbläsare (du måste dock ha loggat in först), sen gör du copy-paste på data och sparar i en textfil. I en del excelversioner kan du importera direkt (även i google sheets, googla för hur) annars använder du en konverterare t.ex JSON to XLSX - Convert document online

Vill man göra det utanför webbläsaren måste man mecka med login-credentials då inloggning bara skett i webbläsaren

Jag har ännu inte testat detta men kan jag bara komma åt data för min anläggnings-ID eller kommer jag åt även andras anläggnings-ID?

@CarlJohan Vet du om det går att få tag på spotpriset per timme på ett liknande sätt från vattenfall?

Inte kollat än, men skulle använda nordpool eller liknande där data kommer ifrån.

Snabb koll där (Market data | Nord Pool) så ser det ut att vara typ

https://www.nordpoolgroup.com/api/marketdata/page/10?currency=,EUR,EUR,EUR&endDate=01-08-2022)

(fast det borde ju finnas tillgängliga filer att ladda ner någonstans på siten kan man tycka)

1 gillning

Lyckas inte med detta för vattenfall, får bara {"title":"Unsuccessful call towards VIP!","status":400} till svar. Hur ska anläggnings-ID vara formaterat?

Typ VAN123456789123456789

verkar skakigt just nu dock, blir gärna service down, verkar bli mer så om man begär längre serier