Har idag Vattenfall som elnätsdistributör med månadsavtal och kan via deras webbsida exportera min elförbrukning över en vald tidsperiod timme för timme till en csv-fil.
Med hjälp av denna fil borde jag på någon annan sida/app kunna ladda upp den för att avgöra om min förbrukning hade kostat mer eller mindre om jag hade timavtal.
Har googlat men hittar ingen tjänst som gör detta, någon som känner till en?
Jag hade samma fundering för ett år sedan och hittade ingenting då… Hittar ingenting nu heller tyvärr.
Det jag gjorde var att dra ut spotpris-data från Nord Pool, månadsmedelpris från Elbruk samt export av min förbrukning från EON. Sedan in med allt i Power BI Desktop för att räkna på det. Så det var inte direkt friktionsfritt.
Det ser betydligt enklare ut 
1 gillning
Tack @anon96748949, det var precis det jag var ute efter.
1 gillning
Det behövs ingen app, kan du styra värme och varmvatten (och eventuell elbil) till billigare timmar tjänar du på det. Kan du inte det eller har annan lösning för dem så är frågan om du orkar försöka styra tvätt, matlagning osv till billiga timmar för att spara småpengar.
1 gillning
Är det verkligen så enkelt?
Jag har en frånluftsvärmepump Nibe F750 där jag kan styra både värme och varmvatten till billigare timmar.
Se tex exempel 3 på följande artikel på elspararen.se som tar upp just detta.
Ja, värmen drar så mycket att resten är i princip försumbart om du nu inte har något annat extremt som uppvärmd pool, byggfläktar, miningfarm osv.
2 gillningar