Vafan händer - priserna går fortfarande upp något hysteriskt även nu när pandemin är lämnad bakom oss och kronkursen är väsentligt förstärkt gentemot dollar och euro!
Jag har plottat prisutvecklingen för några populära bilmodeller från olika tillverkare som har funnits länge. Det är den billigaste varianten av en viss modell från Skatteverkets nybilspris-lista för varje år som jag utgått ifrån - alltså inte garanterat exakt samma variant för varje år.
Kan för lite om bilar, men är inte det där fossilbilar? Säljer man för många så åker man väl på böter. Ett sätt att undvika det är att låta fossilbilarna subventionerna elbilarna så att både fler elbilar och färre fossilbilar säljs och att medelutsläppet blir bra. Om jag ser rätt så är Volvo EX40 sänkt 9,4% och EX30 4,5%. ID.7 samma pris 2025 och 2026.
Precis som med allt annat där det blir enklare att låna, där man kan förvränga priset till en månadskostnad snarare än en faktisk prislapp för hela kalaset, så stiger priserna. Folk är dumma nog att betala, varför inte utnyttja det?
Ja det är fossilbilar. Från början gjorde jag listan utifrån billigaste bil från varje tillverkare men ändrade till billiga modeller som de hållt kvar genom åren.
Har du kollat på hur ökningen är i snitt om du räknar bort de modeller som ändrats radikalt? Exempelvis billigaste Toyota Aygo går från att ha varit en bensinbil med 72 hästar till en hybrid med 116 hästar 2026, så det är ju inte alls samma bil som jämförs. Som jämförelse har Toyota Yaris i billigaste utförande, som verkar vara i princip samma bil 2025 och 2026, samma pris båda åren.
Även exempelvis Renault Clio och Opel Astra är andra bilar 2026 än de var 2025.
Många märken och modeller har ju snarare blivit sämre med åren, t ex VAG som har fått mycket kritik för sämre materialval och usla UI. Därav BMW Neue Klasse och VAGs back to basics med ID. Polo m fl.
jag börjar misstänka att detta sätt att höja priserna mer än vad inflationen motiverar är ett sätt för bilfabrikanterna att minska värdeminskingen som historiskt har varit 50% på tre år. Detta för att trixa till leasingkalkylerna ?? Är det så?