Har kollat lite att byta till en nyare bil. Det verkar rätt tunt med begagnade ca 3 år gamla och de som finns känns väldigt dyra. Det visar sig att nya bilar har ökat mycket i pris och det påverkar naturligtvis begagnatpriserna också.
Så jag roade mig med att göra en sammanställning av skillnaden i nybilspriserna på respektive tillverkares billigaste modeller för 2020 och 2023 enligt skatteverkets listor - de har ökat med 37 procent i medel! De 7 billigaste modellerna har ökat ännu mer 43 procent. I verkligheten verkar nybilspriserna vara ännu högre om man kollar på tillverkarnas hemsidor!
Sen verkar det vara så att många tillverkare har slutat med de billigaste modellerna för att det är lägre lönsamhet på dessa, så man kan inte säga att denna statistik är representativ för hela utbudet.
Edit: Det verkar som största prisökningen varit det senaste året. Här är samma tabell fast skillnaden mellan år 2022 och 2023 som då är 15% (trots Teslas kraftiga prissättning)
Edit2:För 2022 - 2023 så har många tillverkare kvar samma modeller. Då är medel prisökning för dessa 8.4%. Medelpris är 640 000kr, medianökning 7.7%, medianpris 483 000. Här är en graf som visar dessa.
Mja, Aygon har t ex gått från att vara en stadsbil på egen plattform till att bli en crossover-SUV på Yaris-plattformen så den är numera 25 cm längre och 12 cm bredare (och typ 100 kg tyngre). Klart sådant gör den dyrare.
SEK har ju fallit runt 15% mot EUR under de tre åren, och EUR har samtidigt haft en inflation på runt 25%, så det ser ut som att den reala prisökningen varit ungefär noll.
Under komponentbristen så slutade i alla fall VW att ta beställningar på Golf. De ville använda de komponenter de fick tag i till bilar med större marginal.
Jag sitter ner i båten och bidar min tid. Cornu har spekulerat i att tiden med ”billiga” nya bilar är slut. Jag är
inte lika säker.
Vindarna har vänt, jag roar mig ibland att kolla begbilar på blocket. Många mindre handlare går aktivt ut med att de gärna hjälper utländska kunder att exportera bilen. Och med tanke på den svenska kronans värde så är det lönsamt för andra länder i världen att köpa bilar från Sverige. Populärast bilmärket som lämnar Sverige är Audi.
I Amsterdam så har vi ett antal carshares och vi använder oftast sixt när vi behöver en extra bil. Under och efter Corona så hade de samma bilar i flottan i form av gamla BMW I3 och Nissan Leafs.
De senaste månaderna har det dykt upp en hel del nya bilar inklusive VW ID.3, MG Z och Mini Cooper så det verkar som om tillverkarna börjar få svårt att sälja bilar.