Dags för FIRE snart, sa just upp mig

Får man fråga varför tyvärr? Eller missförstår jag något, det innebär väl pengar utan tragedi, i ett tidigare stadie i livet där man får mer nytta av pengarna. Låter bara som positivt i mina öron :slight_smile:

För mig innebär det att föräldrar inte levt det livet de kunde ha gjort och fått ett överskott som de ger bort. Samt i det här fallet att ena föräldern inte finns kvar längre och den andre anser sig ha ett för stort överskott

8 gillningar

Aj då, det låter inte kul… Tack för läxan i att saker är mer nyanserade än de kan verka.

2 gillningar

Kanske inte skall gå in på det för mycket men det är ju så att man inte lever för evigt så jag kommer ju att få ärva nångång.
Jag vet ju inte när men tror inte mor bor kvar i lägenheten efter 100 och 85% av hennes förmögenhet är i lägenheten så den dagen den säljs kommer jag ärva.
Så kort igen
Mitt Fire kapital skall räcka 55-65år under den tiden kommer jag ta tjp
När jag fyller 65år så blir det ju lite vägval:
-har jag fire kapital kvar..fortsätt som vanligt
-är pengarna slut o inget arv än, sälj brf o ta hyresrätt
-o då lite combos av ovan

Beror lite hur man räknar
2,2 är ju mitt kapital men sen skall jag ta tjp o IPS mellan 55-65år
Sen tänker jag ju att jag får ett arv
så totalbeloppet är väl mer närmare 5M men jag räknar just nu bara på tiden mellan 55-65år

Beror förstås på vad man menar med FI men jag räknar bara med hur mycket pengar jag behöver de åren jag är “ledig” innan jag får pension och då räcker 2 miljoner i ungefär 10 år.

1 gillning