Dags för inspektion! Volkswagen Passat

Hallå på er!
Har en Vw Passat 2018, gått 12500 mil. Ingen särskilt fin bil, men gör sitt jobb. Nu har det dykt upp i displayen att det är ‘Dags för inspektion’. För mig är det väldigt otydligt vad inspektionen innebär, men jag förstår det som att det i grova drag är en service, fast inget oljebyte, inga filterbyten eller liknande görs. Man drar lite i bälten, testar lamporna och testar tutan. Saker man absolut skulle kunna göra själv, knappast något som vi snålisar skulle ta verkstadshjälp med. Problemet är att det är otydligt vilka punkter som gås igenom och jag kan ingenstans hitta ett protokoll att följa.

Min lokala VW verkstad ska ha ca 3000 kr för detta, men då byter dom också oljan. Bilen säger att oljeservice inte behöver ske förrän om ett år. Min icke-märkes-bilmek har inte heller koll på vad det är som ska göras i inspektionen.

Maken till konsumentovänligt utsugarupplägg är alltså svårt att hitta! Otydligt vad som omfattas. Ingen transparent prissättning. Omöjligt att konkurrensutsätta.

Frågan är; vad gör jag nu? Kan jag skita i inspektionen? Jag antar att garantin på bilen ändå är fucked efter 6 år och 12k mil? Spelar det någon roll för andrahansvärdet? Eller har jag fått allting om bakfoten?

Uppskattar alla inspel och tips på hur man smartast hanterar detta!

1 gillning

Ja, typ kolla så att du har spolarvätska och oljenivå. Bilbesiktningen gör gedigen inspektion av bilen varje gång du är där.

1 gillning

Jag vet att min Golf av samma årsmodell hade något liknande. Vill minnas att VW ville ha närmare 4K för den då (det var typ 5 år sen). Det var en typ av mellanservice mellan de vanliga 3000-milaservicarna. Om du bryr dig om andrahandsvärdet så är det väl bra att lämna in den på VW för det. Ser inte särdeles bra ut med en missad service i protokollet.

Sen att VW tar bra( väl bra) betalt för sina servicar är en annan sak.

1 gillning

Sånt där råkade jag också ut för på min Passat-tid. Skönt att köra Tesla nu så man slipper allt strul med service.

Mitt råd är att strunta i inspektionerna och fortsätta med servicarna. Men gör service någon annanstans än VW, där det är billigare.

Förresten kan du ju googla på om du kan släcka inspektionsvarningen själv på något sätt.

1 gillning

Har köpt en VW precis och jag tänker bara serva på auktoriserad verkstad så länge det är garanti. Jag kommer nog ändå serva var 1500 mil och byta oljan då. Kom ihåg att byta olja i automatlåda på föreskrivna intervaller. De ska tydligen vara väldigt känsliga för dålig olja. Finns billig felkodavläsare på Biltema om man vill serva själv och nollställa serviceindikatorn.

1 gillning

En aspekt kan vara om du har en bilförsäkring med lång täckning av maskinskada. Inte ovanligt att maskinskadan idag gäller till 10 år eller max 15.000mil hos IF, Folksam, Länsförsäkringar. Om man inte servat bilen exakt enligt tillverkarens rekommendation blir det i regel nedsättning om 25-50% av ersättningen från försäkringen.

Utöver att andrahandsvärdet också kan påverkas negativt av uteblivna service så är det inte heller bra att låta en bil gå för långt (både sett till år och mil) utan ett oljebyte. Även om man idag har long life oljor, bör man nog göra ett oljebyte varje år eller efter 15-2000mil. En billig åtgärd som kan bespara en från mycket huvudvärk om man tänker ha bilen en längre tid. Proaktivt underhåll är betydligt billigare än reaktivt underhåll, gäller både för människor som maskiner.

4 gillningar

Tack för grymt bra svar! Underbart att bara få veta att det är fler än jag som tycker att detta är rackartyg och elände som VW har hittat på!

Konstaterar att min bilförsäkring bara gäller maskinskada upp till 8 år eller 12000 mil. Således känns det inte som att det är någon mening att göra inspektion för sakens skull. Ni som har skickat med att oljebyte kanske ändå borde göras varje år kanske i och för sig har en poäng. Jag har funderat på att lära mig att byta olja själv. Det verkar lite roligt och kan väl inte vara sådär orimligt svårt?
Jag har manuell låda på kärran, men jag antar att det inte spelar någon större roll för min servicestrategi?

Det där med inspektion har ju knappast skapats med kunden i åtanke…

Själva köpte vi en nästan ny Volkswagen Tourant 2018. Då service ingick första tre åren så lämnade jag slaviskt in bilen till volkswagen-verkstad i närheten så fort den signalerade inspektion eller oljebytesservice (självklart alltid vid olika tillfällen…).

Nu när jag betalar för service själv så lämnar jag enbart in bilen när den visar oljebyte, vilket den gör med kanske 15-månaders-intevall. Då blir det en “Bil-service” via Lasingoo och då släcker de bägge lamporna. Kostnaden mindre än hälften jämfört med om jag skulle åka till lokala volkswagen-verkstan.

1 gillning

Inspektion har jag aldrig lämnat in bilen för. Bara service. Inspektionsindikatorn kan du lätt nollställa själv utan en felkodsläsare. Sök på Youtube.

1 gillning

[quote=“Greger, post:7, topic:92334, full:true”
Konstaterar att min bilförsäkring bara gäller maskinskada upp till 8 år eller 12000 mil. Ni som har skickat med att oljebyte kanske ändå borde göras varje år kanske i och för sig har en poäng. Jag har funderat på att lära mig att byta olja själv. Det verkar lite roligt och kan väl inte vara sådär orimligt svårt?
Jag har manuell låda på kärran, men jag antar att det inte spelar någon större roll för min servicestrategi?
[/quote]

På Min VAG bil
ÄR det extremt lätt att byta olja och filter på .filtret uppifrån
OCH avtappningpluggen har ingen täckkåpa. Lättjpøøbbat

1 gillning