Dåligt läge att byta tjänstepension från traditionell till fondförsäkring i gällande omvärldsläge?

Hej!

Jag har ett ganska nyvunnet intresse för sparande och (tyvärr) först nu börjat ta tag i min tjänstepension ordentligt. Jag är 34 år gammal och har ju en sannolik sparhorisont på åtminstone 30+ år för tjänstepensionen. Jag har ett relativt väl betalt arbete (78k/mån) och således en relativt stor andel av lönen där en större procent sätts av för tjänstepension.

Tyvärr har jag inte tidigare gjort något aktivt val och har därför tyvärr traditionell förvaltning. Efter att ha lyssnat dels på Rika Tillsammans och läst runt här på forumet kommer jag att byta till fondförsäkring och av olika orsaker välja SEB och deras Global index till största delen som har låg avgift på 0,2%. Jag måste dock medge en viss oro att flytta allt kapital till fonder nu när omvärlden känns mer osäker än någonsin på flera olika plan. “Time beats timing” är ju en sanning och är sparhorisonten så pass lång är väl även de större krascherna bara ett hack i kurvan i långa loppet. Skulle ni tänka att varje dag i traditionell är en dag förlorad och byta så snart det bara går trots omvärldsläget, eller skulle ni ha lite is i magen och exempelvis avvakta åtminstone närmaste halvåret/året?

Nyfiken på kommentarer och tankar!

Personligen hade jag bytt och fått det överstökat, om du tror på global index över traditionell. Eftersom det är så lång tid så lär det inte spela särskilt stor roll. Annars får du väl lägga en påminnelse i kalendern och chansa att framtiden har ett bättre läge. Svårt att förutse dock och det kommer ta 1-2 veckor att göra bytet.

2 gillningar

Tog mig cirka 3 månader för ett byte, det andra är inte klart än.

Håller med om att byta nu troligen är bättre än sen.

Jag bytte mina vid 43, hade gärna gjort bytet för 10 år sen. :see_no_evil:

2 gillningar

Jag bytte i oktober, klart mitten av januari…vi vet ju hur börsen gått sedan dess, så ja, det ligger minus en hel del…

Men, 30 år till pensionen nånting…så jag tror det kommer repa sig (90/10 global Index/tillväxtmarknader)

Jag hade bara gjort bytet utan att försöka tajma marknaden.

3 gillningar

Instämmer. Det finns aldrig det perfekta tillfället. Har TS tur så hinner det gå ner ännu mer tills bytet går igenom.

3 gillningar