Här sitter man och ska deklarera, och i vanlig ordning så tänker man, kan man dra av för något… Googlar lite grann och får upp att man får dra av 350 kr om man använder cykel till jobbet. Så min fråga om nån har koll, kan jag dra av 350 kr för att jag tar cykeln eller måste det på nått sätt överstiga 11000 kr. Fattar inte riktigt Skatteverkets formulering.
Om du skriver 350 kr så kommer Skatteverket automatiskt att minimera det med 11000 kr ner till noll. Jag har lyckats använda cykelavdraget när jag kombinerade med lång tågpendling. Men om du enbart cyklar så är det meningslöst.
Jag begär alltid cykelavdrag även om det inte ger någon skatteeffekt då jag inte kommer över generella 11 000 kr. Jag missade dock 2020 års höjning från 250 kr. Jag kommer inte riva upp den gamla deklarationen men ser till att dra av 350 kr för 2021
Cykelavdraget är helt meningslöst om man endast cyklar till jobbet, har man över 11 000 kr i utgifter för cykelpendling (köp av cykel räknas inte) så har man antangligen en hel del problem som 350 kr inte kommer att lösa… Har man dock över 11 000 kr i andra reseutgifter så kan man lika gärna slänga in cykelavdraget också. Om jag inte har fel så spelar det ingen roll om man cyklat en dag eller varje dag för att få göra avdraget.
Något som jag tycker det talas om ganska lite är den ökade energiförbrukningen som tillkommer när man cyklar till jobbet. Säg att man cyklar 1x2 = 2 mil per dag, den energin måste ju komma någonstans ifrån.
Hur ser miljöbelastningen ut för att ge en människa denna extra energi att orka cykla? T.ex. jämfört med elbil, bensinbil, elmoped?
Kostnaden, hur mycket extra kostar det att köpa och äta mat för att orka cykla 2 mil om dagen på vardagar? Kanske kommer man då lätt upp i de 11 000 kr som omnämns ovan? Någon som har räknat på extra energiförbrukning, matkostnader (speciellt nu i mars 2023) etc?
Det pratas nog lite om det för att det är lite. Jag får det till ungefär 50 kg extra ris/pasta per år om man cyklar 20 km 5 dagar i veckan, vilket blir runt 1500 kr eller 6 kr per cykeldag.
Om cyklingen ersätter ett träningspass så är summan noll eller negativ. Negativ för att ett träningspass på gym även skulle ha involverat transporter, klimatkontrollerade lokaler, osv.
När jag cyklade 3,5 mil om dagen fyra dagar i veckan så kom jag fram till att ett billigt bränsle som jag också kunde få i mig på morgonen var två rostmackor med Nutella och ett glas Oboy (per riktning). Har för mig att det landade kring 10 kr om dagen, eller omkring 2000 kr.
Det finns en rätt underhållande fråga i Ny Teknik där de räknar lite på detta.
Första svaret missar dock att cyklisten knappast behöver gå på ett spinningpass…
Om du vill grotta ner dig lite till så har Wikipedia denna artikeln:
Det är en intressant fråga som jag också tänkt lite på, tack för länkarna ovan! Utöver miljö/klimateffekter av bilens framförande i form av avgaser, partiklar från väg/däckslitage och förbränningsmotorns koldioxidutsläpp får man också fundera på hur mycket utsläpp som genereras vid tillverkning av bil/cykel, hur mycket mer asfalt som behövs för bilvägar kontra cykelvägar, hur mycket mer area som annars kunnat täckas av något miljö/klimatnyttigt som nu utgörs av vägar/parkering. Just alla jävla parkeringsplatser är ju den tråkigaste konsekvensen av bilismen för stadsbilden, tänk hur mycket mer alléer, parker, bostäder och annat trevligt vi kunnat ha utan dem.