Deklarationsproblem, teknisk hjälp!

Hej där!

Deklaration av K10 fungerar inte för mig på Skatteverkets hemsida. Den antar att jag ska göra en utdelning av TJÄNST och låter mig inte ändra till utdelning av KAPITAL. Jag vill inte betala 10-15% extra skatt för att hemsidan inte låter mig deklarera korrekt.

Sedan begriper jag inte hemsidans instruktioner för INFO.SRU och BLANKETTER.SRU. Den säger att jag ska importera filerna men betyder ladda upp, men jag har ju inte fått chansen att skapa filerna! Hur skapas dessa magiska filer? Frustration uppstår, varför finns inte formulär som man får fylla i själv (KAPITAL, inte TJÄNST)? Jag får inte ladda upp en egen blankett K10. Jag hamnar i ett moment 22. Du måste ladda upp INFO.SRU och BLANKETTER.SRU, men det finns inget sätt att skapa dem?

Någon som har ett magiskt knep för att deklarera med K10?

Inte så mycket leende,
Clebo

1 gillning

Update: Jag har lyckats lista ut att det finns hemsidor som tydligen skapar SRU-filer gratis. Jag har dock ännu inte hittat några som skapar K10 åt mig.

Hej Noomi!

Det var ett kreativt förslag! Jag är fast i en digital värld, där jag sitter å svär med att hemsidan inte vill, eller att gå in i en djungel av hemsidor ska hjälpa mig att skapa dessa magiska SRU-filer som Skatteverket tydligen kräver att man ska lämna in. Jag ska kolla upp möjligheten att skriva ut K10-blanketter, men jag betvivlar att det är trivialt att hitta en sådan.

/Clebo

1 gillning

Vad är en utdelning av tjänst?

Det är inte bara rubriken som skapar lite förvirring:
Utdelning som ska beskattas i TJÄNST och sparat utdelningsutrymme

Hej!

Jag vet faktiskt inte vad det är för skillnad, men jag fattar det som att ett företag kan ge utdelning till en medarbetare men som ska skattas som om det vore en tjänst, och inte utdelning som kapital. Sparat utdelningsutrymme är den summa pengar man får ge utdelning för. Summan kan ackumuleras över tid.

/Clebo

Fast deklarerar man verkligen på en K10 i ett sådant scenario? Jag gissar på att K10:an är korrekt i Skatteverkets tjänst men att rubriken har skapat lite förvirring.