Hej!
Läser här emellanåt men har inte haft konto förrän nu. Har en fråga angående K10/K12-blanketten där jag inte blir speciellt klok när jag läser på skatteverkets hemsida.
För att köra min bakgrund :
2019 började jag på ett onoterat företag som vanligt anställd (grafiker) och fick ta del av dom nya kvalificerade personaloptionerna som lanserades däromkring.
År 2022-2023 gick löptiden på 3 år ut och 2023 fick vi köpa aktier med optionerna. I samma veva blev bolaget till 3/4 uppköpta av ett utländskt bolag och vi som var anställda fick sälja hälften av aktierna då (någon deal dom gjorde med köparna…) Pengarna betalades in obeskattade på mitt bankkonto och det är dessa det gäller nu.
Det jag inte förstår med deklarationen är huruvida företaget är fåmansbolag, om dom är kvalificerade eller okvalificerade aktier. Tycker inte direkt skatteverkets hemsida är super-tydlig. Vad jag vet (har inte sett aktieboken) var att dom två grundarna satt på runt 45% av aktierna och hade ett antal större ägare utöver det (inte jättemånga olika.)
Som jag tolkar K10 är det mer ledning, styrelse osv. som har aktiva roller medans vi på golvet inte har det. Däremot har alla vi anställda haft en stor betydelse för intäkts-genereringen vilket är en del av tolkningen, vi var runt 15 personer som utvecklade ett projekt som vad jag kan se i årsrapporterna dragit in i alla fall mer än 100msek över två år.
Jag mejlade Skatteverket men dom länkade bara till all info som finns att läsa på deras hemsida men inte något om hur man ska fylla i/vad som gäller vilket är förståeligt antar jag då dom inte kan vara motpart om något blir fel. Vill ju att skatten ska bli rätt men lite svårt när skatteverket inte är särskilt hjälpsamma. Det är väl om man ber om hjälp från någon byrå men då kostar det säkert skjortan och har inte hittat någon som specifikt riktat in sig på detta.
Har någon tips på vad som kan tänkas gälla eller någon byrå man kan kontakta som inte kostar skjortan? Tack på förhand!