Jag blev med skog genom arv förra året. Det rör sig om totalt ca 40 ha varav ca 20 blev naturreservat i slutet av 2023 som jag erhöll ersättning för 2023. I övrigt är det inga inkomster i verksamheten och endast mkt små kostnader. Tänkte deklararera själv men vet inte hur jag fyller i NE blanketten. Vilka egenavgifter måste jag deklarera och vad är procenten skatt av den erhållna summan jag ska redovisa? Förstod på Skatteverket att jag inte kan flytta över underskottet som finns hos den jag ärvt skogen från.
Är det någon här som kan guida mig?
Väldigt smal och specifik fråga… kan inte vara speciellt vanligt. Jag tror det är bättre att vända sig till en expert på ämnet. Revisor?
Är det ett naturvårdsavtal blir det inkomst av näringsverksamhet. Du kan dela upp inkomsten genom exempelvis en periodiseringsfond.
Är det fråga om försäljning blir det 27 procents reavinstskatt.
Min absoluta rekommendation är att kontakta en bra redovisningskonsult. Detta skall du inte göra själv, om du saknar erfarenhet av lantbruksdeklaration.
2 gillningar
Jag får nog ta hjälp efter att ha läst era kommentarer och råd. Tack för värdefull hjälp!
Absolut ett råd att följa att ta hjälp av proffs.