I min familj finns 2 skogsfastigheter sedan många år (40+50=90 ha om det har någon betydelse) . På en av fastigheterna finns dessutom familjens fritidshus. Min far har varit ensam ägare till båda fastigheterna och haft en enskild firma.
Under 2022 blev min far svårt sjuk och inför hans stundande bortgång gick fastigheterna vidare som gåva. Det blev då som så att jag och mina 2 syskon fick 1/3 var av fastigheten utan hus. Fastigheten där fritidshuset finns delades i 1/4 delar där vår mor också fick 1/4. Vi blev också rådda av far att starta varsin enskild firma vilket gjordes. Vi har gemensamt beslutat att inkomster från skogen ska återinvesteras i fritidshusets drift, underhåll och renoveringar. Rent praktiskt går alla pengar till ett konto hos vår mor som också står för utgifterna.
Att en enskild firmas ekonomi “blandas ihop” med ens privata gör att allt känns väldigt rörigt. Nu vill man från skatteverket ha en preliminär inkomstdeklaration och att vi ska betala preliminärskatt. Eftersom vi bestämt att alla inkomster och utgifter på båda fastigheterna ska flöda genom mors konto/firma blir jag osäker på hur vi ska göra här. Behöver vi syskon ens ha någon enskild firma? Kan inkomster/utgifter från fastigheten där mor ej är delägare ändå gå genom hennes firma? Inga större avverkningar är planerade de kommande 5 åren så inkomsterna väntas vara låga. Tänker mig att man sätter preliminär inkomst till 0 eller typ 10k och skulle vi oväntat få stora inkomster antar jag att man bara får mer restskatt det året?
Vill minnas att jag läst någonstans att just vid skogsbruk så är det gynnsamt att ha enskild firma jmf tex AB, hittar inte den källan nu. Kan tänka mig att det är skattemässigt gynnsamt om vi skulle återinvestera vinst i fritidshuset?
Skogen var alltid fars grej och vår kunskap om skogsbruk är begränsad. Vi planerar att läsa kurs i “hållbart familjeskogsbruk” vid linnéuniversitetet för att komma igång mer samt ta motorsågskörkort. Far hade långvarig kontakt med en lokal virkesköpare vid ett stort skogsbolag, han går några gånger om året över skogen och tar kontakt med oss om det är något som behöver göras (barkborreangrepp, vindfällor etc), detta görs utan någon direkt kostnad som en del i en långsiktig affärsrelation vilket vi är mycket glada för.
Vore mycket tacksam med hjälp att få förklarat “enskild firma for dummies” i skogssammanhang och om det är något annat vi bör tänka på gällande företagandedelen. Alla tips om småskaligt skogsbruk tas också gärna emot.
Tycker det är svårt att få grepp om detta och tackar på förhand för alla tips!
Äger man en jordbruksfastighet deklarerar man näringsverksamhet så du får en enskild firma med automatik varken du vill eller inte! Aktiebolag är inget att tänka på i detta fall.
Eventuell vinst blir det skatt på. Vinster blir inte på något sätt skattefria bara för att man investerar dem i ett fritidshus.
Preliminärdeklarationen borde väl inte vara några problem. Skall inte avverka på fem år får ni ju inga intäkter samtidigt som kostnader finns, typ försäkring. Underskotten får ni spara tills verksamheten går med vinst.
Har ni fått fastigheterna som gåva övertar ni tidigare ägsres ingångsvärden. I detta fall är det ju inga små värden det handlar om. Vänd er till en kompetent redovisningsbyrå typ Ludvig & Co. Visserligen kostar det en slant, men klantar ni er kostar det desto mer.
Är ni flera delägare behöver samtliga delägare var registrerade för F-skatt vilket ni ju är.
En person redovisar och deklarerar verksamheten i detalj på N-bilaga enklast också om denne person redovisar och betalar momsen på sin N-deklaration.
Övriga delägare redovisar del av överskott/underskott på sina N-deklarationer.
Observera att gör man inga avsättningar eller dylikt beskattas överskott som inkomst av tjänst vilket innebär att även egenavgifter ska betalas. Går man då dessutom över brytpunkten för statlig skatt blir det inte mycket kvar.
DEt finns en dels saker man kan göra speciellt på skogsintäkter, jag skulle rekommendera att ni tar kontakt med sakkunnig som kan rådgiva det bästa utifrån era förutsättningar.
Inkomst av näringsverksamhet beskattas alltid som inkomst av näringsverksamhet och inte som inkomst av tjänst. Däremot så läggs ju inkomsterna samman, så ibland uppstår oönskade marginalskatteeffekter.
Överstiger överskottet 1000 kr blir det alltid egenavgifter.
Håller med, en del företagare undviker att anlita en revisor för att det känns som en onödigt utgift men det är förmodligen den bästa investeringen de kan göra.
Ja ok men det läggs ju till din inkomst så effekten blir precis densamma om man inte använder några fonderingar eller räntefördelning. Det finns ju inte bolagsbeskattning som i aktiebolag.
Beställ denna bok och läs innan du kontaktar revisorn, då har ni nog lättare att föra ett samtal. Boken är gratis så det är bara att ta ex. Till syskonen också.
Bara en formalitet. Det är normalt sett inte specifikt en person med yrkestiteln REVISOR du behöver/söker. Du behöver mer en slags skatte/företagsrådgivning (vilket såklart även en revisor kan ge men de har ofta en högre timdebitering).
Ludvig & Co har många duktiga företagsrådgivare/redovisningskonsulter och liknande utan att de för den skull är revisorer. Har haft skog i +50år och under alla år använt Ludvig & Co (hette tidigare LRF-konsult och före det något annat). Jag har aldrig känt behov av hjälp från en med själva titeln revisor när det gällt allt som rör skogen.
Sen har jag haft revisor till vårt AB pga krav på det under några år men det är en annan sak.