Dela lika på pensionsrätt vid skilsmässa

Hur går man tillväga för att kunna dela på pensionsrätten helt lika vid en skilsmässa?

Om två makar skiljer sig så ingår i regel inte den allmänna pensionen eller tjänstepensionen vid en eventuell bodelning (10 kap . 3 § äktenskapsbalken).Vid privatägda pensionsförsäkringar och individuellt pensionssparande är huvudregeln att dessa ska ingå i bodelning.

Osäker på om detat är möjligt att kringgå överhuvud taget med den allmänna pensionen men med premispensionen kan man ju välja det om man vill.

Observera dock att när pengarna förs över minskas pensionsrätten med 6 procent. Det innebär att mottagaren får 94 procent av pensionsrätten.

Jag hade inte valt att göra på detta sättet.
Jag och min fru har tillsammans valt att ha helt gemensam ekonomi, allt överskott går in på ett gemensamt långsiktigt sparande.
Men jag tjänar mycket mer än henne, och har en tjänstepension som är uppskattningsvis 6 ggr högre. Att dutta runt i premiepensionsrätter gör inte någon större skillnad.

1 gillning

Jag har samma uppfattning som tidigare talare, pensionsrätter är personliga och ingår inte vid skilsmässa, de ingår inte ens i dödsbo utan bara stryks vid dödsfall.

Tack båda för svaren.
Tror ni att det går att skriva ett äktenskapsförord som säger att rätterna ska fördelas lika vid en skilsmässa?

Vet ej.
Men gällande den allmänna pensionen är jag tveksam. Den är ju rent tekniskt inte din än.

Nej, det går inte.

1 gillning