Hamnade i en diskussion med en kompis kring ett ämne där jag blev osäker. Och ja, jag frågar på riktigt åt en kompis.
För ett gift par, där man ännu inte skiljt sig, hur fungerar det med ekonomin. Grundregeln är ju att allt är gemensamt så länge man inte har ett äktenskapsförord och man har gjort en bodelning.
Dvs. så om ena parten tjänar mer så kan man inte plötsligt säga: nu sätter vi av samma på ett gemensamt konto och jag behåller det som blir över, eller hur?
Dvs. att allt är ändå gemensamt - oavsett vilket kontot det står på - tills dess att bodelningen är gjord. Korrekt?
Om jag förstår det rätt också, så kan man göra en bodelning innan skilsmässan är genomförd och först därefter kan man separarera ekonomin.
Är inte expert men varför skulle man inte kunna det? Min hustru har ingen tillgång till min lön och tvärtom, om vi inte aktivt har gjort så att båda har tillgång. Så länge man är gifta har man väl i praktiken sina egna pengar.
Jag tänker för att lagen säger att är man gifta så har man allt tillsammas. Dvs. att den ena parten (som t.ex. tjänar mindre) skulle kunna ha en fordran på en del av den andres kapital.
Vid bodelning delar man 50/50 på giftorättsgodset, dvs de nettotillgångar som inte omfattas av äktenskapsförord. Vill man inte ha det så, så behöver man skriva annorlunda i äktenskapsförord.
Jag är som sagt ingen expert men jag har aldrig hört talas om att man på något sätt skulle kunna få tillgång till pengar som maken/makan har betalat in på ett “eget” konto så länge man är gifta. (Om inte kontoinnehavaren medger det förstås.)
Jag har också uppfattat det så att under äktenskapet så kan ekonomin vara helt separerad makarna emellan, först vid en bodelning delas allt 50/50 om inte äktenskapsförord finns.
Man kan dela innan också, om man är överens, men ja, man kan bodela innan skilsmässan gått genom. Inte minst om man har barn är det synnerligen lämpligt eftersom man har betänketid/prövotid på ett halvår innan skilsmässan gått genom.
Om vi bortser från mjuka värden, potentiellt äktenskapsförord, gemensamma barn mm så skulle jag påstå att kostnader mm delas 50/50 i samband med att beslutet om skilsmässa fattas. Dvs oavsett hur man gjort tidigare så betalar man sin halva av alla kostnader. Finns det gemensamma kostnader en månad på 20 tkr så sätter vardera in 10 tkr. Resterande lön sparas på separat eget konto. Sen i samband med bodelningen så kommer ju bufferten mm fram igen då allt ska delas 50/50.