Den som kan se sitt framtida jag sparar i genomsnitt 2 procent mer

Hittade en studie “Increasing Saving Behavior Through Age-Progressed Renderings of the Future Self” som konstaterar att personer som ser en realistisk bild av sitt framtida jag, sparar i genomsnitt 2 % mer till pension än andra.

Således bjuder jag på denna lördagskaramell samtidigt som jag ökar månadssparandet med 3 % bara för att vara störig. :joy:

Uppdatering: en app att prova är t.ex. agingbooth.

17 gillningar

Du kanske borde spara mer så du får råd att byta ut jackan? Tråkigt att köra med samma jacka i 30 år

6 gillningar

Intressant! Jag försökte sätta en påminnelse om inlägget långt fram i tiden men det gick inte att sätta längre än 10 år tyvärr :confused:

1 gillning

Det samma lär gälla hälsan: om man kan föreställa sig sin framtid gör man klokare val avseende levnadsvanor och andra hälsofrämjande faktorer. Läste jag någonstans, men minns inte var.

1 gillning

Snälla tomten,jag önskar mig en cykel (och ett bättre börsår)! :sweat_smile:

3 gillningar

Hajjade till o tänkte Tråkigt? Alltså…, nä, varför det innan jag reflekterade på att min Fjällräven-jacka snart firar 20 år med mig, så har bara tio år kvar med den. :hourglass_flowing_sand:

(Och för mig e det fantastiskt, snarare än tråkigt. God kvalitet som håller i en stil som känns tidlös och ‘passar mig’ - blir ju liksom inte bättre än så! Men så e jag inte så klädintresserad heller… :wink: )

8 gillningar

Exakt! Jag har fasen t-shirtar som är still going strong efter 30 år. Men sådan är den, ungdomen. :wink:

3 gillningar

Ni är roliga :sweat_smile:
Hade faktiskt en vinterjacka som klarade sig 21 år, men nu i vintras hade en del av materialet vittrat sönder under året som den stått i garderoben. Så den pensionerades. Sparade dock fleecejackan som fungerade som foder i jackan.

4 gillningar

@janbolmeson väntade på att du skulle koppla denna studie till diskussionen du hade med Elin Helander där ni pratar om en studie om att om man kan visualisera sig själv i framtiden så sparar man mer.
Studien hade gett upphov till en VR miljö man kunde gå in i och se sig själv.
Är det samma studie du hänvisar till nu?

2 gillningar