skulle också som @Alecci veta ifall ovan gäller för guld och ifall ja, kommer ni fundera på att ta in guld? Samtidigt fattar jag att om det hela blir för komplekst så riskerar vi troligen sänka potentiell avkastning ![]()
Hej @Viktor-Opti,
Vad är det jag missar när jag reagerar över de låga sharpekvoterna hos Optis portföljer? Sharpekvoten på P9 är ca 0.33 - vilket är långt under de flesta indexfonderna (exempelvis Avanza Global har 1.24).
Om Optis modell lyckades få bättre riskjusterad avkastning förstår jag inte varför sharpekvoterna är så låga.
Hade inte Jan en intervju med opti för ett antal veckor sen, eller är den bara tillgänglig för patreonmedlemmar?
Hej!
Ja, absolut utgår vi även ifrån avgifterna, så de är med i beräkningarna.
Alla portföljers avkastning publicerar vi på vår hemsida, dock kvartalsvis än så länge. Det man ska ha med sig är också att alla portföljer kan skilja sig lite emot varandra beroende på orderhanteringen har skett för den specifika portföljen samt vikterna beroende på kapital.
Det svåra med jämförelser är dock vad man jämför emot och då allrahelst risknivån. Jag hittar fortfarande för dåligt här på forumet för att veta vilka “Jans portföljer” är eller snarare att hitta och vara säker på innehaven. Tycker dock alltid att det är roligt att jämföra och även försöka förstå vad skillnaderna är samt vad de kan göra för framtiden. Du får gärna återkomma med länk till vilken du syftar på, så kan jag diskuterar utifrån den. ![]()
Tänker du på typ sharpekvot för portföljen så visas det inte i tjänsten (webbapp eller mobilapp). Det man kan hitta i tjänsten är fondernas faktablad som kan ge en känsla samt en beskrivning som vi har för den specifika fonden. Det finns också prognos för portföljen med den förväntande avkastning i form av ett intervall. Intervallet förändras utifrån vald tidshorisont. Vill man djupdyka mer, så rekommenderar jag istället att titta på vår metod på hemsidan där vi redogör hur vi bygger portföljerna samt våra förväntningar på dem.
Hoppas det besvara frågorna lite och tveka inte att återkomma för vidare diskussion! ![]()
Mvh
Viktor på Opti
Var fan är intervjun?
Ingår inte guld i deras råvaruportfölj?
Det trodde åtminstone jag.
@Viktor-Opti Hur ligger det till?
Deras råvarufond följer Bloomberg commodity index som i sin tur består av ca 15% guld 2023.
Såhär står det på morningstar om fonden. Inget rent, fysiskt guld med andra ord.
Citat
Fonden investerar i inlåning, kortfristiga penningmarknadsinstrument och räntebärande värdepapper med korta löptider samt komplexa investeringsinstrument såsom swaptransaktioner.
https://www.bloomberg.com/company/press/bloomberg-commodity-index-2023-target-weights-announced/
Hej Opti!
Jag ser att ni byter råvarufond från Vontobel till L&G. Det vore intressant att få höra lite om skillnaderna mellan de två fonderna och vad som ligger bakom bytet.
L&G är ju betydligt billigare, vilket så klart är trevligt, men ovanligt billig för fonder i den här kategorin.
Hej.
Skulle vilja fråga vad ni har för motivering att spara hos er. Har provat både er och lysa. Och ingen av er har på 5 år och 10 år gått bättre än de top 5 global fonder. Och jämfört med tex amf aktiefond Nordamerika så går ni betydligt sämre. Och under senaste kriser har ingen av er och global fonder gort varken bättre eller sämre.
Er princip är väldigt bra men ni verkar inte ge rätt fonder till de som vill ta högre risk.
Hej Robert!
Tack för ditt inlägg och roligt att du uppskattar portföljerna! ![]()
För att besvara vissa av “minus”-punkterna:
Har väldigt svårt att hålla med att avgiften är “mycket hög”. Jag förstår självklart vad det kommer ifrån och vi själva är också väldigt medvetna om vad avgifter har för påverkan på ett sparande. Dock är det precis som allt annat, man måste se vad avgiften ger och även vad det innebär när man försöker pressa den. Jag anser att avgiften är väldigt skälig och den skapar en möjlighet att bygga en långsiktig tjänst. Vi tar ju inte emot provisioner från fondbolagen och om man dra bort det, är kostnaden för vår tjänst kontra att göra det själv, ca 0,22 till 0,37% per år.
Det finns alternativ som gör det till en lägre kostnad, men det innebär skillnader och du får gärna läsa mer om det i ett tidigare svar. ![]()
Håller dock med om att Swish är en bra tjänst och det står på önskelistan (förhoppningsvis kommer det snart
). Syftet med Swish i vårt fall blir egentligen att pengarna lämnar ditt bankkonto snabbare, men tyvärr kommer det inte skynda på handlingstiden särskilt mycket. Därför har det inte riktigt fått den högre prioriteringen hos oss, men man ska värdesätta enkelhet också!
Som sagt hjälper det inte till så mycket för tidsåtgången vid insättningar och uttag, utan det har med hur orderprocessen går till. Då får vi helt förlita oss på fondernas bestämmelser samt bankernas rutiner. Faktum är att det inte tar längre tid att handla fonderna hos oss, än hos någon annan aktör. Det som kan ge skillnader är om det är bankens egna fond eller själva transaktionen från depån till bankkontot (oftast en separat process hos andra aktörer eller snabbare hantering om det är inom den egna banken).
Hoppas det besvara det lite bättre!
Mvh
Viktor på Opti
Jag har 2 frågor om avgiften. Om jag förstår allt rätt så åker sparandet i Opti på moms för att det inte paketeras som/är egna fonder hos Opti? Och ni kör ISK hos fondab?
Vi är ju alla överens om att låga avgifter är extremt viktigt. Om det är ja på frågorna ovan. Det känns väl som två lågt hängande frukter att åtgärda för att kunna få ned kostnaden på sparandet till en avgift på en mer rimlig nivå?
Ping @Viktor-Opti ![]()
Tack. Glömde den detaljen. ![]()
Hej.
Opti byter nu råvarufond till en som kostar 0.38%. Den förra som verkar snarlik kostade 0.1%. Kan ni berätta lite om hur detta förbättrar portföljen?
Vad heter den nya fonden?
De har väl haft lite olika genom åren? Handelsbankens råvarufond (lades väl ner), Vontobel commodity, L&G commodity…
Nya fonden:
Fondens namn: L&G Commodity Index Fund
Andelsklassens namn: I SEK Unhedged Accumulation
Gamla fonden:
Fondens namn: L&G Commodity Index Fund
Andelsklassens namn: Z SEK Unhegded Accumulation
Båda verkar följa Bloomberg Roll Select Commodity Index
Är det bara olika andelsklasser? Från I till Z? Men allt annat är samma, förutom högre avgift? Märkligt.
Hej!
Jag vill bara säga att jag har börjat spara regelbundet med Opti sedan maj 2023 med 250 kr och har nu fyrsiffrigt belopp. Att 250 kr i månaden kan göra så mycket.
Har tycket att det har varit väl dyrt med Opti men började använda tjänsten när jag fick en rabattkod från Rikatillsammans.
Efter att Opti har infört Swish inbetalning samt att ha lyssnat på avsnittet om Garderobspengar så började mitt incitament att Swisha några hundra lappar under veckorna, ett så kallad nöjes incitament med mitt sparande. Denna metod att det görs dragning under veckan, med små belopp kan implementeras via Autogiro hos andra sparplattformar.
Allt gott!
Hej,
Jag använder själv Opti trots att jag är fullt medveten om att dem inte är billigast på marknaden om man jämför i rena avgifter med Lysa eller rena Indexfonder.
Dock tycker jag Opti som paket är otroligt trevligt och på något sätt fungerar bäst för mig, är annars en notorisk fondpillare till den grad att det nästan blir jobbigt/maniskt.
Nu kastar jag in mellan 5000-15000:- i månaden i en Opti 9, låter dem vara, tittar in i appen ibland och känner mig trygg med riskspridning och avgift.
Gillar också Jonas nyhetsbrev, deras initiativ runt skatteåterbäring att investera lite pengar för lägre avgift etc.
Tror det är helt rätt av dem att satsa mycket på beteende och inte stirra sig blind på bara avgifter.
Buffert på SBAB och investeringar i Opti är min väg till framgång ![]()