Den ultimata nybörjarportföljen

Titeln kanske är missvisande, för att det förhoppningsvis inte bara är en nybörjarportfölj.

Forskning visar oftast att, om man inte är extremt duktig stock-picker eller liknande, att billiga globalfonder är det bästa sättet att nå bäst riskjusterad avkastning.

Likt RT-forumet rekar så kommer jag köra 80% globalfond, 10% svensk fond, och 10% någon form av investering jag tror slår index (i mitt fall Investor).

Min fråga är då; vilken är den bästa globala indexfonden / ETFen?
För att följa forskningens riktlinjer så nära som möjligt, bör fonden inte vara ESG-justerad. Är det DNB Global Indeks man bör välja, Storebrand Global eller typ WEBN? Eller rent av något annat?

Tar gärna emot all feedback ni kan ge mig.

Kör på dnb global indeks

2 gillningar

Jag gissar att du egentligen menar detta?

Du har helt rätt.

1 gillning

Gällande den globala biten;

Om du vill köra ETF:
VWCE and chill. WEBN har inte funnits så länge och Amundi har historiskt gjort en del tveksamma beslut som resulterat i skattemässiga konsekvenser. Visserligen är WEBN billigare men jag är fine att betala ~2400kr per år per miljon investerat. 200kr per månad är ingen big deal om man räknar med 7% per år, vilket blir ~5000kr per månad i snitt. Då föredrar jag Vanguards ETF som har en lång historik med väldigt bra track record. Om WEBN fortsätter vara billig och får en bra track record kommer jag eventuellt fundera på att byta för att spara någon hundralapp i månaden per investerad miljon.

Vill du köra traditionell fond så kör DNB Global Indeks.

1 gillning

Det finns massor av trådar kring vilken globalfond/ETF som är bäst om du använder sökfunktionen.

Jag personligen tycker att om man inte vill ha ESG-filtrering så är SAVR Global by Vanguard bäst med tanke på att man slipper courtage och avgift för valutakonvertering.

1 gillning

Det går inte att säga. Alla fonder som folk pratar om på detta forum har någon nackdel i förhållande till konkurrenterna som gör att någon obestridlig mästare inte kan utses. Den bästa är den du plikttroget sparar i varje månad.

1 gillning

Om man vänder lite på det då. Vad väljer ni, DNB, något annat eller VWCE? Och varför?

DNB Global Indeks så klart för det är den bästa fonden! :sunglasses: :rocket:

3 gillningar

Kör på dnb global indeks.

2 gillningar

Jag håller med om övriga tidigare kommentarer om att DNB Global är to-go-to fonden om det skall vara en fondlösning. Dessutom kostar den bara 0,11% i avgift på Fondo (visserligen handlas via appen enbart men går att månadsspara i och så vidare där som via andra tjänster).

1 gillning

Tack för era svar, ni är grymma. Då blir det nog 80% DNB, 10% någon svensk indexfond alt. Småbolagsfond, 10% Investor. Tar gärna emot tips även på svensk indexfond/småbolagsfond som hade kompletterat DNB :heart:

Handelsbanken global småbolag har 2300 innehav den är bredast av alla småbolag.

Plus fonder har det du söker.
Saxat från deras hemsida.

PLUSfonder - 100% indexfonder

1 gillning