Håller med alla
Har kontakter i Tyskland och köpte för drygt 4 år sedan en 8 år gammal Ford Mondeo Diesel för 50tkr. Import allt som allt 10tkr. Inget krångel ännu. Innan Covid långresor till Alperna utan problem. Så släng inte ut pengar på en fancy bil.
Utgå ifrån behövet. Låter nu mer som ni vill ha en billig bil som kommer kosta minimalt i drift.
Åka motorväg 3000 mil om året med en clio eller annan småbil är varken bekvämt, bränsleekonomiskt, säkert eller kul. Stadskörning 1000 mil om året är den väl perfekt för.
Ska man åka många mil är det en 10 år gammal mercedes e-klass som gäller i min mening. Det är INGA problem om den gått 30 000 mil redan. Det är minst 30 000 mil kvar i motorn. Bara kolla på vad taxichaffisarna väljer…
Köp lite med hjärtat så slipper ni byta om några år är väl mitt tips. Trivs ni med bilen så blir det billigare i längden
Jag tycker Dave Ramsey är underhållande att lyssna/titta på, och så här ser han på det…
(62) How Much Car Is Too Much? - YouTube
Ett argument för nyare och ev större bil är krocksäkerhet. Upp till någon svårdefinierad gräns är det helt klart värt att lägga pengar på (om man måste ha bil).
Bra att ni tänkt om med bilen Isabell. Ni har fått mycket bra olika input här i tråden.
Det lät ambitiöst med 400k för en bil och “en okej lön”. Räkna att bilen är värd hälften om 3 år.
Vad tjänar den andre (?)
Vad hände med långresorna till Marocko?
Finns det barn i bilden?
Behovet måste styra valet av bilmodell lite.
Tänk; hur billig bil kan vi komma undan med?
Det är främst er plånbok som bryr sig om vad ni har för bil på parkeringen.
För Clion kan man få mycket mer bil för pengarna om man går upp lite i miltal och ålder.
Annars kan ett krocksäkert långfärdsalternativ till Merca-SUVen vara en gammal XC90 för en bråkdel av pengarna. Som alltid, undersök att bilen är välhållen och inte med den största motorn som bara är kostsam på flera sätt.
Hej igen, TS här!
Jag tänkte att någon vänlig själ kanske skulle tycka det var roligt att höra vad det blev för bil i slutändan 
Vi köpte till slut en Skoda Octavia 1.6 diesel sedan från 2016, automat, drag, dieselvärmare, backkamera (i need it badly haha) och 5.500 mil körda. Ägd av mekaniker så väl omhändertagen, servad, rekondad och nybesiktad vilket vägde tugnt i kalkyleringen framåt. Landade på 145k. Över den tänkta budgeten och kanske en aning “dyrt”, men förhoppningsvis en bättre bil, mer krocksäker och bättre utrustad än peugeot 308 som var vårt andra alternativ. Förhoppningsvis sågas inte detta val nu av nån bilexpert här inne 
Inga lån tagna i alla fall vilket känns väldigt skönt. Sprandet minskade ju definitivt men vi trivs bra i vår hyresrätt och ser fram emot att kunna ha bilen flera år om allt går vägen.
Grattis till köpet, bra val @Isabel! (både ekonomiskt sunt och en vettig bil)
Hej! Nu ska jag inte börja med att göra reklam men Volvo Cars har precis släppt en abonnemangsmodell där du har mer frihet att byta modell efter behov eller rent av avsluta om man inte längre vill ha bilen (3 mån). Det blir inte billigare än leasing men en helt annan flexibilitet och du behöver inte lägga hela ditt sparkapital på detta.
Vi köpte för ett år sen en Skoda octavia 2018.
Den hade varit en leasingbil innan och hade gått 3500 mil
Vi köpte den för 160000:-.Den hade inga vinterdäck så beställde nya fälgar och vinterdäck till den för 12000 men prutade ner däcken och fälgarna till 6000:-.
Prutade även ner räntan 1% och förhandlade till mig ett serviceavtal för 60:- månaden vilket gör att jag bara betalar 2160:- i service på 3 år och den första servicen hade kostat 7200:- om jag inte hade serviceavtalet. Serviceavtalet hade jag inte kunnat tagit om jag inte tog VW finans.
Så bilen kostar oss 3600:- i månaden (räknat på 4 år).
Så för oss personligen tycker vi det är en utgift som är helt acceptabel med rätt ny bil utan att behöva oroa sig alldeles för mycket med en massa reparationer.
Såg precis att tråden nästan är 1 år gammal precis. Hoppas ni hittade någon bra bil 
Du bör inte underskatt begagnatvärdet på denna bil efter er ägandeperiod. Skulle inte bli förvånad om er kalkyl kommer vara betydligt mer gynnsam än det du uppger ovan. Grattis till ett smart val av bil!
För alla som legat sömnlösa kan jag meddela att Octavian fortfarande går som en klocka, att det varken blev barn eller långresor till Marocko och att bilen förhoppningsvis får hänga med något år till tills elbilarna sjunkit lite i pris och vi har nånstans att ladda.
Nästan så att man tjänat pengar på detta 
Häftigt med livet ändå. Spolar fram över ett år till och Skodan fick följa med till Marocko och se sig om i världen. Vem har sagt att man behöver en Merca för att resa långt. Går fortfarande som en klocka 
Himla kul att höra! Nä, det viktiga är ju att man kommer fram. Bilade ni genom Europa då?