Det här med tjänstepensionen upplever jag som rätt svårbegripligt. Jobbar inom kommunal verksamhet och har där med KPA. De pengar som arbetsgivaren avsatt till tjänstepension, placeras de i fonder likt PPM och man får själv del av all avkastning? I mitt fall har jag en långt tidshorisont till pensionen. Tänker i så fall att man vill ha det placerat en globalfond indexfond med en del hävstång likt 7:e AP fonden.
Hur fungerar konceptet med tjänstepensionen i grunden?
Hur kan man placera det på ett enkelt vis?
Finns det ett avsnitt på RT som behandlar just tjänstepension i grunden?
Ja, de placeras i fonder likt PPM. Och du borde kunna välja vilka fonder du vill ha. Du kan se din tjänstepension om du loggar in på KPA eller på Minpension.se.
Det beror lite på om din tjänstepension är förmånsbestämd eller inte men i princip innebär det att din arbetsgivare betalar in pengar till en pensionsförvaltare som investerar pengarna. Förhoppningsvis har investeringarna gått bra över tid så att det finns mer pengar än vad som har betalats in när det är dags att utbetala pensionen.
Det finns ett par val du kan göra.
Vem som ska förvalta din pension. Varierar per avtalsområde. Ibland kan du bara välja var en andel av pengarna ska förvaltas, ibland allt.
Traditionell försäkring eller fondförsäkring. Traditionell innebär att förvaltaren bestämmer åt dig och du har normalt ingen insyn. I en fondförsäkring kan du fritt välja mellan ett (ofta mindre) antal fonder hos förvaltaren. Normalt är traditionell försäkring det du får om du inte aktivt väljer något.
För att göra dessa val behöver du logga in i valcentralen för ditt avtalsområde. Eftersom du arbetar inom kommunal verksamhet tror jag att det för ditt avtalsområde är Valcentralen som gäller.
Det finns flera. Om du går till alla avsnitt och söker på pension hittar du flera men jag tycker att det här var särskilt bra.