Digitala/fysiska pengar

Hejsan!

Jag är inte så ekonomiskt påläst, men har funderat på en grej den senaste tiden. Tänker att någon kunnig person här på forumet kanske vill förklara för mig. :slight_smile:

Tänk dig att jag sätter in 100 kr på banken (kanske inte så lätt att göra i praktiken, men det är mindre viktigt). Jag lämnar in min 100 kr-sedel, och saldot på mitt konto ökar med 100 kr. Varifrån kom dessa pengar? Jag har funderat på två möjliga förklararingar, men tycker inte att någon känns helt rätt:

1. Banken förstör (typ bränner upp) de fysiska pengarna, så att det i samhället finns 100 kr mindre i fysiska sedlar, och 100 kr mer i digitala pengar.
  2. Banken tar emot de fysiska pengarna, och ger mig 100 kr digitala pengar från ett annat konto. Den totala mängden fysiska respektive digitala pengar förändras inte.

Finns det en bestämd mängd fysiska respektive digitala pengar, eller kan pengar röra sig mellan? Hur ser isåfall fördelningen mellan olika typer av pengar ut?

2 gillningar

Finns ett till alternativ här:

1. Banken bara ökar saldot på ditt konto.

Det finns ingen fast mängd pengar som vi alltid måste hålla, så bankerna kan faktiskt “skapa pengar från ingenting”.

Det är inte en hel sanning, då bankerna måste ha en viss del i reserv, så de får inte skapa hur mycket pengar som helst. Det finns vissa regler som bankerna måste hålla sig till, men det kan jag inte i huvudet och kanske någon annan kan bättre.

I det här fallet är det 2 som är korrekt, tror t.om det är olagligt att förstöra fysiska pengar.

Fysiska pengar (M0) är hyfsat konstant, sen finna det olika sätt att räkna digitala pengar (M1,M2 osv)
Men de fysiska pengarna utgör en väldigt liten del oavsett, typ nån procent

Se Hur mycket pengar finns det i samhället? | Sveriges Riksbank

1 gillning

Bankens kontanta medel ökar med 100 kr.
Samtidigt ökar deras skuld till dig med 100 kr.
Bankens tillgångar och skulder ökar då lika mycket samtidigt, så att allt går ihop.

Kontanterna ingår i M0, men de andra pengamåtten innehåller även bankmedel.

4 gillningar

Så saldot på mitt konto borde egentligen inte ses som “riktiga” pengar, utan som ett löfte från banken om att jag kan få så mycket pengar av dem närhelst jag önskar?

Ja, du har ju lånat ut dina pengar till banken.

Om du tänker på summan du ser i banken som hur mycket banken är skyldig dig så är det lättare att förstå. Du ger banken 100 kr, banken ökar summan på kontot som bara betyder “vi är skyldiga dig 100kr”. Inga pengar skapas där.

Bankernas affärside är att tjäna pengar på pengar.
Bankerna skapar idag pengar via utlåning.
Till ex.
En familj ska köpa ett hus. Huset kostar 5 miljoner kr. De behöver låna 4 miljoner. För att banken ska få låna ut/skapa 4 miljoner kr behöver banken inte ha dessa 4 miljoner i banken, t.ex på sparkonton, utan bara en viss del, drygt 10%.
För att låna ut/ skapa 4 miljoner kr behöver banken bara alltså ha drygt 400 000 kr. På detta vis har banken via lånet skapat 3.6 miljoner i digitala pengar.
Skapas mycket pengar i systemet, t.ex via lån, leder detta till att värdet på den enskilda pengen sjunker d.v.s inflationen.
Den inflation vi ser idag är i första hand en följd av excessiv utlåning/skapande av pengar som möjliggjordes via låga räntor.

2 gillningar

Tack för alla pedagogiska förklaringar, känner mig mycket klokare än igår!

2 gillningar