Vad är egentligen pengar?
Och blir det problem att betala med de pengar vi har kan visst centralbanken alltid skapa lite nya.
Pengar är “negativa” lån. Helt enkelt en fodran.
Inget nytt under solen.
Njä, om det vore en fordran borde jag väl kunna gå till ECB med mina sedlar och få vad det nu är de är skyldiga mig?
Jag brukar gå till systemet och kräva min dagliga öl i utbyte mot mina pengar!
Pengar är en papperslapp me siffror på…
Inget egenvärde, men värdet ligger i den man för för pengar.(eller papperslappen)
Ne, det är en fondran som du kan kvitta ett lån med. Eller en annan bank.
Så om du har pengar på konto hos Swedbank, då har du en fodran på Swedbank på Swedbank att kunna kvitta ett lån hos Swedbank eller en annan bank. Såsom Nordea, SEB o.s.v.
Se det som token som du kan kvitta mot lån.
EURO är en fodran på ECB. Men det enklaste är nog i det här fallet att kalla det för en skuldsedel. För det är just vad det är, en skuldsedel.
Gäller det SEK så är det Riksbanken och inte ECB.
Och nej, du kan inte gå till ECB och få vad de är skyldiga dig, eftersom det inte finns något annat de kan erbjuda i utbyte, eftersom du inte har något konto hos ECB. Bara banker och andra institut har det.
Förut kunde man gå till Riksbanken och få guld i utbyte mot sedlar (SEK, skuldsedel). Det har Riksbanken slutat med sedan en tid tillbaka.
Att blanda in flera banker här är nog bara förvirrande.
Pengar hos Swedbank är en fodran på Swedbank. Pengar hos Nordea är en fodran på Nordea. Du kan inte byta Swedbank pengar mot Nordea pengar. Det du kan göra är dock att be Swedbank att växla dina pengar mot Nordea pengar (det som händer i praktiken är att Swedbank och Nordea kvittar skulder mellan varandra eller som det är i Sverige oftast att Swedbank för över pengar från sitt konto i RIX till Nordeas konto i RIX).
Det låter orimligt att kalla något en skuldsedel när det inte finns någon faktisk skuld. Att privatbankspengar är skuldsedlar är en helt annan fråga – där kan man ju driva in skulden genom att ta ut kontanter. Och likaså var centralbankspengar skuldsedlar när de kunde växlas in mot guld.
Poängen är i alla fall att växlingskursen mellan Swedbank krona och Nordea krona är låst till 1 via riksbanken, att kursen också är låst till riksbankskronor. Samt att staten garanterar att du får tillbaka nominellt motsvarande Riksbankskronor om privatbanken fuckar upp.
Men det finns ju en skuld. Bara du inte kan kvitta den mot något fysiskt.
Dessa skuldsedlar är också den enda skuldsedel du kan betala skatt med.
Kontanter är skuldsedlar. Fodran på centralbanken. Du växlar bara till en fodran på nån annan.
Det verkar som att vi definierar skuld på olika sätt. För mig innebär det om A har en skuld till B på X att A ska ge B X. För dig verkar det betyda något annat, men jag förstår inte vad.
Detta stämmer också! Det är bara det är två skuldsedlar.
Det skapas två skuldsedlar:
Skuldsedel A ska ge X till B.
Skuldsedel B ska ge X till A.
Eftersom båda är skyldiga varandra X så blir det totala X noll.
Enligt chatGPT:
Money must possess certain characteristics in order to function effectively as a medium of exchange in an economy. Here are the key characteristics that money should have:
- Acceptability: Money must be widely accepted as a means of payment within a society or economy.
- Durability: Money should be able to be stored for a long time without losing its value or becoming unusable. This allows it to circulate over time.
- Divisibility: Money must be able to be divided into smaller units to facilitate small transactions. This makes it possible to buy goods and services of different values.
- Portability: Money should be easy to transport and use in transactions, meaning it must be convenient to carry and handle.
- Stability: The value of money should be relatively stable over time so that people can rely on it as a store of value.
- Uniformity: Each unit of money must be identical to another unit of the same nominal value to avoid confusion and uncertainty in transactions.
- Scarcity: Money must be limited in supply to maintain its value. If money is too easily available, it can lose value through inflation.
These characteristics ensure that money can function as a reliable medium of exchange, a store of value, and a unit of account.
Pengar är en sak. Valuta en annan. Pengar har ett inneboende värde - typ mynt präglade av metaller som är bökiga att få upp ur backen. Valuta är pappers- eller plastlappar, mynt vars präglade ”värde” överstiger dess köpkraft. Typ alla valutor sedan hedenhös har gått samma öde till mötes. Dom blir värda noll.
Men det ligger som en skuld på Riksbankens balansräkning1.
Menar du att Riksbanken inte redovisar rätt?
Pengar är gentjänstbevis och måttet vi använder när vi byter tjänster med varandra. Någon går till jobbet och gör arbetsgivaren en tjänst. Arbetsgivaren ger ut avtalat mått gentjänstbevis som den anställde kan byta till sig gentjänster mot på andra ställen. Tex tjänsten underhåll och värm en bostad eller odla mat, mm. Arbetsgivaren byter till sig gentjänst bevisen när den säljer den gemensamma tjänsten av sina anställda och investerare.
Värdet på pengarna styrs av förtroendet för vilka tjänster man kan byta till sig för dem i morgon eller senare.
Detta påverkas av bla tillgången på pengar och tillgången av tjänster. Om mängden tillgängliga tjänster minskar och/eller tillgången på pengar ökar minskar mängden tjänst man kan få per peng.
Samma gäller oavsett om det är dollar, kronor eller guld. I ett land med ett överflöd av tjänster kommer man långt med lite papperssedlar. I ett land där inga tjänster finns att köpa hjälper inte allt guld i världen.
Jag menar att bokföringstekniska konstruktioner inte nödvändigtvis säger så mycket om verkligheten.
Du skrev ovan
Detta är precis vad Riksbanken gör. Du har en skuldsedel, du får något annat i utbyte. Riksbanken har en skuld till dig och den är garanterad av Riksgälden via insättningsgarantin. När du använder skuldsedeln minskar Riksbankens skuld till dig och ökar till någon annan.
Skuldsedeln är valutan. Du använder skuldsedeln för att handla. Du kan handla med en skuldsedel utgiven av mig till dig, dock skulle nog inte många vara villiga att ta emot den. Riksbankens skuldsedel till dig accepterar nästan alla.