Dilemma, stort kapital + hög avgift -> skattesmäll + lägre avgift?

Hej, har I dagsläget två aktivt förvaltade fonder på Swedbank, Nordea Nordic fund (Avg 1,40%) och Swedbank robur komplett (Avg 1,35%) som jag haft i många år. Har insett att detta är dyrt, men funderar på om det är värt att sälja och skatta av för att investera I exempelvis DNB global index med lägre avgift.

Jag funderar bland annat på hur ränta på ränta effekten fungerar eftersom jag redan har jobbat ihop ett stort kapital ca 3,2Mkr jämfört med att skatta av och få lägre avgift?

Det hör till saken att fonderna är köpta under 80-talet och jag är 65år så min sparhorisont är oklar och jag har även tankar om att sälja av delar för att säkra kapital.

Jag fick ett råd som sa att sålänge jag inte löst ut skatten arbetar denna för mig genom att jag har ett större kapital som förvaltas. Detta förstår jag, men ger det verkligen fördel jämfört med att sälja och betala lägre avgift framöver?

Uppskattar synpunkter på alla plan.

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag tolkar det som att fonderna ligger på depå i dagsläget?

Många gånger är det mer lönsamt att sälja dyra fonder på depå, ta skattesmällen, och sedan investera i billigare fonder på ett isk. Det som stället till lite kanske är väl den okända sparhorisonten.

Men om du ändå säger att du dessutom kanske vill sälja av för att säkra upp en del pengarna, (kanske på sparkonto för att använda i närtid/buffert?), så an det vara lika bra att sälja allt på en gång kanske?

Lek runt i den här kalkylatorn lite för att få en idé om vad som passar just dig bäst:

Tack för svar! Skall kolla och jämföra i kalkylatorn.

1 gillning