Vilken har varit din bästa investering hittills på börsen och, om du minns, hur många procent var du plus?
I noterade aktier och procentuellt, gjorde en analys av Kopparbergs bryggerier när det var en okänd småaktie och fick ett GAV på typ 3 kr, sålde några år senare för ca 80 kr. Sen fortsatte den upp…
Totalt sett och procentuellt - entreprenörskap som givit flera hundra gånger pengarna, men då är det ju mycket jobb också.
(Sen finns det nog en och annan derivataffär som procentuellt slagit allt annat men med små belopp så det blir inga pengar ändå.)
Buffet och Graham brujar göra den viktiga poängen att det man ska fokusera på inte är de största vinsterna, utan på att undvika förluster. Det skriver jag verkligen under på. Har gjort flera investeringar där jag tappat allt värde eller nästan allt värde. De svider men man lär sig av dem.
evolution gaming 80ggr satsat
Det var för ett par år sedan när Kinnevik delade ut Zalando till sina aktieägare.
Då fick man inlösenaktier som sedan skulle omvandlas till Zalando-aktier. Dessa inlösenaktier sålde folk för billigt (det gick att räkna ut vad de skulle vara värda när de sedan blev Zalando-aktier). Då gjorde jag en vinst på 30% ungefär på någon månad.
Troligtvis när jag hoppade in i litiumsektorn före det blev ordentligt hajpat år 2009. Hade flera aktier som steg mellan 300-400% på kort tid. Dock sålde jag aldrig på “toppen” och hängde med en bit ned igen men så mycket har portföljen aldrig rört sig varken före eller efter. År 2009 är än idag mitt bästa år i procent räknat.
Min bästa investering hittills är inte på börsen. Jag köpte aktier via vän i Getir som han jobbade på. Getirs värdering idag är 10 miljarder dollar. Jag har upp %900 nu med denna investering. Tyvärr investerade jag bara 2k dollar.
Köpte en bunt Zimbabwe-dollar som present till en kompis. Eftersom frakten var det dyra så köpte jag några extra, de kostade ju inte så mycket stycket.
Nu säljs de för ett antal tusenlappar styck.
Kul. Det har jag också gjort. Så här ser det ut i min hall.
Den undre sedeln är från 2006 och den övre från 2008 så den som klagar på inflationstaken i Sverige kan ju alltid ge det här en tanke. Inflationstakten peakade på 89.7 sextillion percent. Vet inte ens hur man översätter det till svenska.
Köpte några till 100 trillion dollar-sedlar som alternativ investering. Lade in dem i böcker för att de skulle hålla sig platta, sedan lånade sambon ut en av böckerna. Fick tillbaks sedeln men frågan är i vilken bok jag har dem idag?
IFOX back in the days. De har hunnit ändra namn ett par gånger och sist jag kollade var de avnoterade på börsen pga regelbrott om jag inte minns fel.
Blev några hundra procent vinst
Någon här som var med på det tåget?
Mina fonder från 90 talet över 300% har slutat spara mina 300 kr, men har dom kvar. Men annars så är saab bäst just nu 120%
Köpte 10 Apple-aktier för väldigt många år sedan för att få rabatt på bolåneräntan genom bankengagemang. Sålde dem när de låg på 800%.
Ni som sålt era aktier, vad hade samma antal aktier varit värda idag? Vore intressant att vet
Sålde förra året för 170 USD, just nu ligger AAPL på 153.
Edit: vid det här laget hade mina 10 aktier omvandlats till 40 aktier.
Ah, hur många splittar var med om? Alltså hur många aktier hade du till slut?
En split, editerade mitt svar ovan.
Bland de innehav jag har just nu är Avanza klart bäst, +550k. (-skatt)
NVIDIA köpt 2016
Drygt 14 X i USD
Knappt 18 X i SEK
Ganska nöjd med den
Min bästa i procent är utan tvekan mina “FOMO-bitcoins” som ligger plus flera hundra procent, dock är en sådan liten summa pengar investerat att det inte har haft en sådan stor påverkan trots procent ökningen.
I faktiska pengar är min globalfond överlägset störst.
Tjänade en hel del pengar på kimchi-premien i bitcoin när det var aktuellt. Behöll en liten summa bitcoin därefter som jag också sålde med vinst, men det var innan bitcoin sköt i höjden igen. Har hållt mig borta från crypto sedan dess, kändes alldeles för volatilt och är ingenting jag tror på i grunden.
Det måste nog ändå vara bitcoin, drygt 11000 % upp. Annars har jag en legofigur som idag är värd några tusen.