Vad är din tanke med att ha så många olika globala indexfonder??
Jag tycker om globalfonder och har svårt att välja. Sen tycker jag att det känns bra att diversifiera även om jag förstår att det sannolikt inte kommer ha någon praktisk betydelse. Dessa fonder följer några olika index, de har olika syn på ESG, olika fondförvaltare, olika förvaringsinstitut (inkl ett i Norge). Nojjigt kanske men det är så jag tänker och det kostar inget extra. Gemensamt för dem är att de använder fysisk replikering🙂
En fråga om dina alternativa tillgångar, om jag får ställa den: Lynx Dynamic verkar ju leverera hyfsat skydd under perioder av längre börsnedgångar (t ex 2022). Däremot verkar Atlant Muli-Strategy inte ge så mycket diversifiering, när man tittar på kursgrafen. Atlant Protect däremot verkar ge skydd vi kortare nedgångar (covid krashen 2020, dels under 2022 och även i början på augusti i år) och verkar vara mer komplementär till Lynx Dynamic (men den är också ganska dyr). Så varför valde du Atlant Muli-Strategy istället för Atlant Protect?
Jag har börjat titta lite på CTA och andra hedge fonder, därav frågan.
På podcasten Excess Returns pratar förvaltaren av fonden imgp dbi managed futures om varför det möjligen inte är bra att satsa på strategier som kan parera kortvariga nedgångar. Det börjar ca 40-45 min in på avsnittet Why Most Investors Won't Buy t – Excess Returns – Apple Podcasts
Finns det någon sådan här tråd för 2025?
Jag hade ju både sett och skrivit i den förut. Kort minne man har…