Direktpension - tänker jag rätt?

Jag vet att direktpension (DP) diskuterats i flera trådar, men jag ställer fråga utifrån min situation. Tänker jag rätt?

Jag är 63 år, företagare med 50/50 ägande med min bror. Tar ut lön upp till brytgräns för statlig skatt. Anställda med ca 2msek lönemassa/år.

Räknar med att börja ta ut allmän pension inom 2-4 år.

Jag har slutat sätta in tjänstepension eftersom det som redan finns där kommer räcka för lön upp till brytgränsen i minst 20 år (tillsammans med allmän pension).

Istället för TjP sätter företaget in direktpension varje månad. Det finns en utfästelse där medlen är för mig personligen.

Tanken med DP är att när verksamheterna är sålda eller avslutade ska jag lägga DP i eget bolag och därefter ta ut schablonutdelning under X år - att lägga till min pension vid det laget.

Dvs allt som betalas in till DP idag ska tas ut under X år lågskattat som schablonutdelning i eget bolag.

Kan man göra så här, eller har jag missat något?

Här kommer lite frågor för att få ett bättre grepp kring situationen.

Äger du aktierna direkt som fysiker?
Har din bror lika stor avsättning till DP?

Det låter ju inte som att ni avser att nyttja DPn för pension utan planerar att riva den för att ta utdelning?

Det går inte bara att flytta ”din” DP till ett bolag som du äger. Däremot kan ni båda riva och dela ut totalen till nya holdingbolag om det inte finns någon sparat utrymme enligt er K10:a.

Det är ganska många om och men, har ni pratat med er revisor? :blush:

Tack för kommentarer.

Jag och min bror har ett moderbolag där vi har (50/50) ägande aktier. Moderbolaget äger i sin tur de olika bolagen i koncernen.
I ett av dessa bolag är jag den enda som tar ut lön och pension (direktpension + en liten del TjP). Detta efter en överenskommelse oss emellan.

Tanken är att när bolagen säljs eller avvecklas så startas nya privata bolag av var och en av oss. Till mitt blivande bolag flyttas DP tillgångarna och därifrån kan jag ta schablonutdelning under X år.

Ja, vi har pratat med revisor om.upplägget- men bör vi gå igenom någon specifik del ytterligare tror du?

Det kan nog bli svårt att flytta själva depån, men ditt nya bolag kan förvärva aktierna i det bolaget där depån ligger och sen riva/dela ut överskottet.

Eftersom du behöver köpa andelarna till marknadsvärde så se till att ha ett så rent bolag som möjligt vid försäljningen.

Det viktiga blir att vara överens om vem som får vad och hur det ska betalas för/kvittas.

Det går också att göra en fission:
https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/drivaaktiebolag/delningavaktiebolag.701.html?TSPD_101_R0=085cfe028fab200018e1641327cff8b80f8495a0cbe294940f55a221bd86a6e2eaffe9074d7be6d608363dce291430007353be3102ac9af484b97bddcfa12decc1cc262c3f2af3b131d260f7114529fb5b5c338814f6c37be666fbb7f7ad6e0c

Bli också viktigt att säkerställa att DP:n inte tillför något värde till ABt, så att du slipper betala för detta vid förvärvet av aktierna.
Vilket det inte borde glra

Lysande , tack!