Spännande tråd! Jag har en fundering gällande de olika alternativen TP, DP och sparande i KF i eget AB. Än så länge så har jag bara TP och ett litet sparande i KF på Nordnet och ett Lysasparande i mitt bolag som omsätter dryga miljonen per år.
Vad jag har förstått är TP kopplad till mig som person och skulle inte ingå i en eventuell bodelning om något skulle hända. Hur är det med DP och KF? Skulle de räknas in i en bodelning? Det känns som en viktig aspekt att ta hänsyn till om det inte finns äktenskapsförord gällande bolaget.
Tjänstepensionen kommer att ingå i bodelningen om du är ägare i ett fåmansföretag då du anses ha “betydande påverkan” på försäkringen. Dina gamla försäkringar från tidigare arbetsgivare ingår dock inte.
En vanlig företagsägdKF ingår i inte bodelningen då det inte finns någon utfästelse. Där är det istället dina aktier i bolaget i bolagett som ska räknas med i bodelningen. När det gäller DP så är jag inte rätt person att svara. Utfästelsen kan ju dras tillbaka så det är ju inte givet att värdet verkligen uppstår.