Ingår tjänstepensionen i en bodelning?

Spännande tråd! Jag har en fundering gällande de olika alternativen TP, DP och sparande i KF i eget AB. Än så länge så har jag bara TP och ett litet sparande i KF på Nordnet och ett Lysasparande i mitt bolag som omsätter dryga miljonen per år.

Vad jag har förstått är TP kopplad till mig som person och skulle inte ingå i en eventuell bodelning om något skulle hända. Hur är det med DP och KF? Skulle de räknas in i en bodelning? Det känns som en viktig aspekt att ta hänsyn till om det inte finns äktenskapsförord gällande bolaget.

Tjänstepensionen kommer att ingå i bodelningen om du är ägare i ett fåmansföretag då du anses ha “betydande påverkan” på försäkringen. Dina gamla försäkringar från tidigare arbetsgivare ingår dock inte.
En vanlig företagsägdKF ingår i inte bodelningen då det inte finns någon utfästelse. Där är det istället dina aktier i bolaget i bolagett som ska räknas med i bodelningen. När det gäller DP så är jag inte rätt person att svara. Utfästelsen kan ju dras tillbaka så det är ju inte givet att värdet verkligen uppstår.

Stort tack! Detta hade jag helt missat och det är ju verkligen viktigt att ha koll på. :+1:

1 gillning