Säg att jag har 1000kr/månad i mitt bolag att välja att antingen betala in som tjänstepension eller ta ut som utdelning och investera.
Tjänstepension: 805 kr av 1000 betalas in till tjp och 195 betalas i särskild löneskatt på 24,26%.
Utdelning: 1000 minus bolagsskatt 20,6% minus kapitalskatt 20% ger mig 635 kr att investera på börsen.
Efter 20 år har tjänstepensionen vuxit till ca 408.000 kr. Jag tar ut dem med 30% skatt och får då ca 285.000 i handen.
Utdelningsbeloppet har vuxit till 283.000 räknat på 1% årlig schablonskatt.
Har jag räknat rätt? Man får ut ungefär samma belopp, men fördelen med att ta ut pengarna som utdelning är dels att de inte är låsta tills jag är 55 och dels att de inte försvinner om jag dör i förtid.
Det är inte fel men det finns en begränsning i hur mycket utdelning du kan ta ut. Om du inte slagit i det taket stämmer ditt resonemang. Om du redan kommit upp i detta titta på att öka din lön från bolaget och gör en IPS inbetalning istället för tjänstepension. Då kan du ta ut mer i utdelning.
En sak som är okänt som kan ändra uträkningen är att du inte kan vara säker på vad skatten på tjänstepensionen är om 20 år.
Tumregeln brukar vara lön till brytpunkt därefter utdelning upp till gränsbeloppet och när dessa är maxade gör avsättning till tjänstepension.
Sedan beror det förstås på dina förutsättningar.
Som exempel så betalar jag ingenting till tjänstepension (utöver minimum för att få rabatt på några försäkringar). Min motivering är att jag hellre har kontroll över pengarna redan nu.
Det är ju dock fördelen med tjp. Att pengarna är låsta. Hamnar du i en situation där du använder dina pensionspengar så kan du vara galet ute inför pensionen.