Diskussion av marknadsföringsplan för nystartat klädesvarumärke

Hej! Casper heter jag, ny i forumet, är 20 år & är i början av min entreprenörs resa och driver mitt egna bolag vid sidan om annat arbete.

Just nu är det 0 kr i kassaflöde i det här bolaget och jag skulle behöva nån att bolla denna marknadsförings planen med.

Har som sagt ingen mentor eller någon annan i min närhet att bolla denna iden med så tänker jag provar här.

En av idéerna jag hade i detta bolaget var att starta ett klädesvarumärke som jag hade funderat på ett bra tag. Visade det för några vänner och familjen o dem tyckte det såg bra ut. Sagt och gjort skickade jag in en ansökan till PRV (PATENT & REGISTRERINGSVERKET) och efter ett bra tag fick jag tilbacka ansökan att det var godkänt. Denna ansökan innefattade så att säga en varumärkesregistrering.

(Detta varumärket fokuserar på Hoodies, t-shirt & accessoarer typ mobilskal)

Byggde sedan en Shopify butik med POD modell (POD = PRINT ON DEMAND) för att hålla kostnaderna låga i uppstarten.

Men nu till själva frågan och problemet…

Jag har gjort några få sälj till kompisar (3st sälj) och inte mer än så.

Så min tanke är att man skulle försöka vända sig till influencers (Sociala medier) för att marknadsföra detta varumärket

Så exempel på planen är att:

Side note: (Först o främst fråga om dem är intresserade av att samarbeta)

Sedan börja med att skicka en valfri product till den här influenser för att introducera dem till produkterna och varumärket.

Att den (Influencern) sedan får en egen rabbatkod för att sedan om den vill ha mer markansförings material så har den möjlighet att köpa in det till ett lägre pris.

Sedan köra en provisionsbaserad försäljning.

Genom att man Skapar en separat rabbatkod för den här influenserns följare på säg exempel 5% av på totala order värdet.

Sedan när så att säga deras följare handlar något på hemsidan med den koden så tjänar den influensern exempelvis 5% av det totala order värdet. Där av provisions baserad marknadsföring, för desto mer den här influenser säljer desto mer tjänar den med varje sälj som är kopplad till deras kod. (Typ som affiliate marketing)

(Det finns marginaler på produkterna så dessa siffrorna funkar)

Nu till några bromsklossar jag funderar över direkt och kan bli potentiella problem.

1. Tanken är att detta varumärket riktar sig till så att säga ungdommar mellan 15 och 25 års ålder. Där av måste jag samarbeta med influencers som är i denna ålderskategori. Så frågan är hur betalar jag ut någon provision utan att det ska bli ”barnarbete” IOM att vissa av dem är under 18 år? Eller vore det bättre att vända sig till dem som är över 18 år?

2. Kan man göra utbetalningar från ett aktiebolag för att så att säga betala dem för deras sälj, om dem bara är influencers (Privatpersoner)? Tänker IOM att vissa inte är t.ex. f-skattare o har eget förtag.

3. Är det mitt ansvar hur dem sedan väljer att marknadsföra detta? Måste jag sätta upp riktlinjer för hur detta får marknadsföras? Hur får man marknadsföra mot ungdomar?

Är detta en bra ide eller finns det bättre alternativ?

För jag är införstådd med att marknadsföring kostar så jag tänker att denna modellen skulle motivera influenser till att få så många sälj som möjligt istället för att jag ska betala influenser en engångs summa för några inlägg. Så det blir så att säga win-win i bemärkelsen att dem tjänar på varje sälj och jag sänker risken genom att skulle det inte funka så ligger jag bara ute med kostnaden av en vara. Då blir det så att säga upp till dem hur mycket dem vill tjäna.

Sedan tänker jag väll även en annan viktig detalj att man bör kanske formulera ett avtal att vid eventuell konflikt får dem inte sprida missvisande information om både bolaget och varumärket.

Detta är så att säga en tanke så inget som jag gör just nu utan vill få fram en hel fullbordad plan innan jag börjar för att undvika att utmana det juridiska ödet i efterhand.

Tack på förhand å är jätte tacksam för alla tankar, ideer och inputs. :pray:

Mvh
Casper

Jag tror inte på något av detta. Det är för mycket av frågor och ”stora idéer” för att framstå som hållbart.

Att använda influencers på kommersiell basis är dyrt. Det är inget du har råd med i den form du beskriver det. Det du skulle kunna göra vore att låta någon influencer få en del av bolaget. Risken med att göra det för tidigt är att du i praktiken tappar ägarskapet.

1 gillning

Hej @CNB

Kul med folk som försöker med nya affärer!

Får man fråga vad som är unikt med det du ska göra? Varför ska folk välja en hoodie av dig?

Som jag förstår av det du skriver så ska du ta fram olika design som ska tryckas på t-shirts, hoodies etc.
Du har ingen egen design av kläder utan väljer antagligen det som tryckbolagen erbjuder på sina sidor.

Finns miljoner med tryck jag kan välja och trycka på tusentals olika kläder redan idag.

Hur ska du sticka ut? Och hur är du unik?

1 gillning

Här kan du läsa om en liknande resa som du tänker göra.

2 gillningar

Hej @AimHigher!

Baktanken ser ut så här att leverera en snygg och stilren design som på hoodies är broderat och på t-shirt är de tryckta. Så att säga varumärket är tryckt eller broderat.

O syftet eller målet är att leverera så högkvalitativa produkt som möjligt till försvarbara priser. Det stora målet är att designa och tillverka kläderna själv.

Så jag valde print on demand modellen nu i början i brist på kapital. Så tanken är att bygga kapital för att sedan jobba med tillverkare för att skapa sina egna produkter/design av kläder.

Men i dagsläget så försöker jag vara väldigt selektiv vilka produkter jag väljer att sätta trycket på o bara välja produkter som jag anser själv kunna tänka mig o använda och samtidigt hålla en hög kvalitet. För jag vill att varumärket ska infinna sig en känsla av kläder som håller och inte tryck som bara ramlar av. Med hänvisning till hållbarhets aspekten att den hoodien eller T-shirten ska e lika bra ut som den gjorde när du köpte den och sedan så många år framåt som möjligt.

Mvh
Casper

1 gillning

Egentligen behöver man nog inte vara unik, i meningen att man har en unik produkt. Man kan ha andra sätt att särskilja sig på.

Jag har en nära vän som jobbar inom den här branschen, inom ”den affärsmässiga delen”. När det gäller kläder är det ofta så att en person är bra på produkten och en annan på det affärsmässiga.
Med produkten menar jag nu design och tänket kring hur produkten ska upplevas. Med det affärsmässiga menar jag vilken kvalitet på tyg som kan passa, i vilket land kläderna ska sys upp och alla praktiska saker kring varans väg från ritbord till garderob hos kunden.

1 gillning

Jag får nog nicka instämmande till @AimHigher här.

Ska du köra mindre skala primärt och ändå tjäna en slant hade jag nog faktiskt satsat på designen samt att sedan screentrycka själv på färdiga plagg. Något måste du göra för att folk ska välja just din butik. Dropshipping på standardgrejer är inte annorlunda än de miljoner influencers som har “egna” merchbutiker online.

Tanken med när jag säger influensers så sänker jag dem som är mellan 1’000-10’000 följare som vill tjäna lite extra på tex sitt Instagram konto. För tänker det blir för dyrt att ge sig in i 100’000 följar divisionen.

Nickar även jag och tillägger att det idag även finns ett fokus på själva materialet. Bambu, kammad bomull, ekologiskt osv… Till och med Ikea kränger sängkläder med den där extra mjuka känslan. Viktigt att eventuella tryck håller i tvättmaskin längre än liknande plagg hos Threadless, H&M, Zara osv för ett nytt märke. Vi svenskar sticker faktiskt ut i internationella undersökningar på hur ofta vi tvättar plagg om jag inte minns fel. Så vi tenderar att slita ut kläder i onödan på det sättet. En avstickare men inte helt orelevant ändå. Jobbar man med influensers så kan det gå snabbt upp och ännu snabbare ned.

Jag hade nog faktiskt börjat med att bära kläderna själv och, som TS skriver, skeppat till kamrater i början. För att få en känsla för material, passform, tryck.

Starta egna kanaler på sociala medier där kunderna finns är ju en öppen dörr också.

1 gillning

Glöm inte bort att skatteverket vill ha sin bit av kakan när du skickar gåvor och har samarbeten med influencers.

PS.

Att få ärlig och konstruktiv kritik från släkt och vänner är ovanligt. Ofta är deras feedback inte vatten värt, framför allt inte när de inte satsar sina egna pengar på dina produkter. Kan vara värt att ha i bakhuvudet. DS