Hej! Casper heter jag, ny i forumet, är 20 år & är i början av min entreprenörs resa och driver mitt egna bolag vid sidan om annat arbete.
Just nu är det 0 kr i kassaflöde i det här bolaget och jag skulle behöva nån att bolla denna marknadsförings planen med.
Har som sagt ingen mentor eller någon annan i min närhet att bolla denna iden med så tänker jag provar här.
En av idéerna jag hade i detta bolaget var att starta ett klädesvarumärke som jag hade funderat på ett bra tag. Visade det för några vänner och familjen o dem tyckte det såg bra ut. Sagt och gjort skickade jag in en ansökan till PRV (PATENT & REGISTRERINGSVERKET) och efter ett bra tag fick jag tilbacka ansökan att det var godkänt. Denna ansökan innefattade så att säga en varumärkesregistrering.
(Detta varumärket fokuserar på Hoodies, t-shirt & accessoarer typ mobilskal)
Byggde sedan en Shopify butik med POD modell (POD = PRINT ON DEMAND) för att hålla kostnaderna låga i uppstarten.
Men nu till själva frågan och problemet…
Jag har gjort några få sälj till kompisar (3st sälj) och inte mer än så.
Så min tanke är att man skulle försöka vända sig till influencers (Sociala medier) för att marknadsföra detta varumärket
Så exempel på planen är att:
Side note: (Först o främst fråga om dem är intresserade av att samarbeta)
Sedan börja med att skicka en valfri product till den här influenser för att introducera dem till produkterna och varumärket.
Att den (Influencern) sedan får en egen rabbatkod för att sedan om den vill ha mer markansförings material så har den möjlighet att köpa in det till ett lägre pris.
Sedan köra en provisionsbaserad försäljning.
Genom att man Skapar en separat rabbatkod för den här influenserns följare på säg exempel 5% av på totala order värdet.
Sedan när så att säga deras följare handlar något på hemsidan med den koden så tjänar den influensern exempelvis 5% av det totala order värdet. Där av provisions baserad marknadsföring, för desto mer den här influenser säljer desto mer tjänar den med varje sälj som är kopplad till deras kod. (Typ som affiliate marketing)
(Det finns marginaler på produkterna så dessa siffrorna funkar)
Nu till några bromsklossar jag funderar över direkt och kan bli potentiella problem.
-
Tanken är att detta varumärket riktar sig till så att säga ungdommar mellan 15 och 25 års ålder. Där av måste jag samarbeta med influencers som är i denna ålderskategori. Så frågan är hur betalar jag ut någon provision utan att det ska bli ”barnarbete” IOM att vissa av dem är under 18 år? Eller vore det bättre att vända sig till dem som är över 18 år?
-
Kan man göra utbetalningar från ett aktiebolag för att så att säga betala dem för deras sälj, om dem bara är influencers (Privatpersoner)? Tänker IOM att vissa inte är t.ex. f-skattare o har eget förtag.
-
Är det mitt ansvar hur dem sedan väljer att marknadsföra detta? Måste jag sätta upp riktlinjer för hur detta får marknadsföras? Hur får man marknadsföra mot ungdomar?
Är detta en bra ide eller finns det bättre alternativ?
För jag är införstådd med att marknadsföring kostar så jag tänker att denna modellen skulle motivera influenser till att få så många sälj som möjligt istället för att jag ska betala influenser en engångs summa för några inlägg. Så det blir så att säga win-win i bemärkelsen att dem tjänar på varje sälj och jag sänker risken genom att skulle det inte funka så ligger jag bara ute med kostnaden av en vara. Då blir det så att säga upp till dem hur mycket dem vill tjäna.
Sedan tänker jag väll även en annan viktig detalj att man bör kanske formulera ett avtal att vid eventuell konflikt får dem inte sprida missvisande information om både bolaget och varumärket.
Detta är så att säga en tanke så inget som jag gör just nu utan vill få fram en hel fullbordad plan innan jag börjar för att undvika att utmana det juridiska ödet i efterhand.
Tack på förhand å är jätte tacksam för alla tankar, ideer och inputs.
Mvh
Casper