Diskussion: Bästa allokeringen mellan Large & Midcap, Small Cap och Emerging Markets

Hej,

Jag skulle vilja addera small cap och potentiellt emerging markets till min portfolio men sitter och klurar på hur jag borde vikta dem och om det är värt att addera lite “komplexitet”?

Jag tänker antingen att man kör:

Option A

• 100% Large & Midcap (WEBN)

Option B:

• 85% Large & Midcap (WEBN)
  • 15% Small Cap (iShares MSCI World Small Cap)

Option C

• Large & Midcap (WEBN): 75%
  • Small Cap (iShares MSCI World Small Cap): 15%
  • FTSE Emerging Index: 10%

Any thoughts?

2 gillningar

Vad är målet som du önskar att uppnå?

Alla tre alternativen är nämligen bra. :slight_smile:

1 gillning

Hej Dynamo, personligen skulle jag kört på alternativ B. Då WEBN etf’n ifrån Amundi innehåller large & Midcap aktiebolag ifrån hela världen (utom frontier markets). Sen kompletterat med en småbolags fond om du vill ha det. Vanguard har den billigaste…

Hej,

Mitt mål är nå högst riskjusterad avkastning.

Jag tar mycket bolagsspecifik risk i mitt jobb så vill vara väldigt diversifierad.

Jag gjorde några backtester med fonder som följer liknande index (ovan fonder har inte funnits så länge) och det skiljde inte så mycket, så kanske inte värt det. Hade trott att det skulle vara större skillnad…

Magen lutar mot option B för att köpa marknaden, men med det tankesättet borde jag ju gå för option C…

Det är ju samtidigt bara relevant om man håller portföljen länge, så funderar om man rent psykologiskt ska sätta small cap biten i min löneväxlingshink, som jag inte kan ta ut innan 55 ändå.

Hur ser ni på för / nackdelar mellan de olika alternativen eller är ni av åsikten att det inte spelar någon roll

Mm lutar också åt det, men försöker utmana mitt eget tankesätt då man med samma motivering borde köpa emerging markets, som inte är med i A eller B

WEBN följer Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap som definitivt inkluderar EM enligt free float-justerat market cap.

The Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap USD Index TR is part of the Solactive Global Benchmark Series which includes benchmark indices for developed and emerging market countries.

Så det du behöver komplettera med för att få alla storlekar är small cap-fond för DM+EM.

1 gillning

Tack,

Tycker du 85-15 vikten makes sense?

Hur allokerar du själv?

Ja, det låter rimligt för att approximera hela aktiemarknaden.

Jag allokerar själv annorlunda då jag har visst homebias (fokus på småbolag), samt faktorinvesteringar (huvudsakligen value, small, och profitability), och vill ha en högre risknivå.

1 gillning

Denna småbolags aktieindexfond ifrån Vanguard kostar 0.29% per år. Den innehåller lite drygt 4000 st olika aktiebolag. Billigaste jag sett i Sverige numera. Jag har den själv via Lysa.

1 gillning

Om du har en strategi där du väljer egna bolag så är det en bra lista att titta på.

Hur stor del av portföljen den ska utgöra beror på hur många bra bolag du vill äga som du hittar där jämfört med övriga listor.

Ibland är det kanske 30 % av portföljen. Ibland ingen.

Visst går den inte att investera i Standalone, utan man måste gå via Lysa och då få den som en del av deras portfölj för 0.4% avgift?

Hur menar du? Min strategi är att komplettera Amundi WEBN som trackar Large och Mid Cap - bolag i developed och emerging markets. Att addera small cap handlar snarare om att inte exludera dem tänker jag

Ah. Då är min kommentar irrelevant.

Det verkar stämma, ja. Tyvärr

Om du vill diversifiera bättre och kanske öka chansen till bättre riskjusterad (inte nödvändigtvis absolut) avkastning så kan det vara klokt att addera tillväxtmarknader och småbolag.

Personligen kör jag förutom stora globala bolag även 10% amerikanska small cap value och 10% europeiska small cap value. Utöver det en gnutta svenska småbolag och även 10% Tillväxtmarknader varav en liten del i småbolag.

Totalt tror jag att jag ligger runt 27% småbolag i min aktieportfölj.

Intressant, funderar på att lägga småbolagsallokeringen i min tjp för att tvinga långsiktigheten.

Vilka ETF:er kör du för att fånga dem och varför just de?

Jag kör följande etf:er för småbolag:

Usa small cap value - ZPRV
Europa small cap value - ZPRX
Svenska småbolag - Xact svenska småbolag
Tillväxtmarknader småbolag - SPYX

Anledningen till att jag kör just dessa fonder är för att de är enda alternativet inom sin kategori på den plattform jag använder (Kiwitrader).

1 gillning